לפני אי אילו חודשים הכריז אלון מאסק, אחד היזמים הגאונים והאקצנטריים ביותר של דורנו, ש"מכוניות מתוצרת טסלה הן השקעה טובה", במובן זה שבשונה משאר המכוניות בעולם לא רק שהן לא יאבדו מערכן – הערך שלהן אפילו יעלה בעתיד. לטענת מאסק, השדרוג האוטומטי של תוכנת ההפעלה של דגמי טסלה הופך כל מכונית ישנה לחדשה.
כל מי שמכיר את שוק הרכב מבין שמדובר בהצהרה מנותקת מן המציאות. מצד שני, כל מי שעוקב אחרי אלון מאסק מבין שרבות מן ההצהרות שלו אמנם מעט מוזרות ומנותקות, אבל בכל אחת מהן יש משהו מעורר השראה, ולכל הפחות מאתגר אינטלקטואלית.
אתר המכונית המשומשות האמריקני הפופולרי iSeeCars, אשר נוהג לפרסם אנליזות של המידע שנאגר אצלו כתוצאה מניתוח עסקאות המכירה השונות, פרסם לאחרונה סקירה תקופתית מעמיקה של שוק המשומשות האמריקני. בסקירה זאת בולטות שתי עובדות מעניינות. הראשונה, הפחות טובה מבחינת כל מי שמאמין ברכב חשמלי, היא שירידת הערך הממוצעת של כל המכוניות החשמליות שנסחרות בארה"ב עומדת כעת על 52.9% למכוניות בנות 3 שנים, וזה כמעט פי 1.4 מן הממוצע של כלל כלי הרכב המשומשים בארה"ב.
עובדה נוספת, לא פחות מרעישה, היא שמכוניות מדגם טסלה 3 איבדו בשלוש השנים מאז השקתן רק 10.2% ממחיר הרכישה שלהן, כלומר שהן שמרו על כמעט 90% מערכן. אנשי iSeeCars אומרים שנתון כזה מציב את המשומשות מדגם טסלה 3 בתחתית טבלת ה"מציאות" בשוק. מאידך, לא רק שזה משמח מאד את בעלי המכוניות האלה (ומעניק להם יתרון כלכלי) – זה גם מאפשר למי שלחוץ לשים יד על טסלה מודל 3 (אשר עדיין נהנית מרשימת המתנה במקומות שונים), גישה מהירה לבעלות עליה.
"טסלה 3 הוא הדגם שמציג את ירידת הערך הנמוכה ביותר באופן כללי ופי חמישה פחות מן הממוצע בפלח השוק", אומרים אנשי iSeeCars . "טסלה 3 עדיין מבוקשת מאוד מאז שהחל הייצור שלה, בשנת 2017". ככלל, אנשי האתר אומרים ש"שלושת דגמי טסלה שזמינים כיום כמשומשים מציגים ירידת ערך קטנה מן הממוצע בשוק, ואחת הסיבות לכך היא שעדכוני תוכנה מקוונים שומרים גם את המכוניות המשומשות כשהן עדכניות… לקוחות, ככל הנראה, מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר עבור דגם S ודגם X מאשר מה שהם מוכנים לשלם תמורת רכבי יוקרה משומשים אחרים".
לפתוח את מכסה המנוע
אחרי שעוברים על הכותרות בניתוח של iSeeCars צריך לנתח את הניתוח כדי לחלץ ממנו כמה ממצאים ואמיתות נוספים. ככלל ראוי להתחיל ולומר שצריך ומותר להאמין לניתוחים שמגיעים מארה"ב יותר מאשר לרבים מן הניתוחים שמבוצעים בישראל. זאת מכיוון שהתרבות המשפטית בארה"ב מאיימת על מי שמבצע הונאות לא רק בתביעות כספיות בהיקפים מטורפים אלא גם באישומים פליליים שעלולים להוביל אותו להיכרות אינטימית עם מערכת הכליאה האמריקנית הידועה לשמצה. בישראל, למרבה הצער, הונאות לא מטופלות טוב מספיק על-ידי המשטרה, ועבריינים מורשעים – כמו גם מי שמעליהם מרחפים כתבי אישום – נבחרים אצלנו לכנסת ולממשלה.
אחרי כל זאת אפשר לחזור ראשית לכל לנתון המבאס יותר בניתוח של iSeeCars, אשר מצביע על כך שכלי רכב חשמליים מאבדים מערכם הרבה יותר מאשר כלי רכב קונבנציונליים, מה שעומד לכאורה בניגוד לכל היגיון: הרי בכלי רכב חשמליים יש פחות בעיות אמינות ופחות מערכות שיכולות להתקלקל או כאלה שדורשות תחזוקה, לכן צריך היה לצפות לתוצאה הפוכה.
ההסבר הראשון לעובדות שמובאות הוא שרוב כלי הרכב החשמליים נהנים מתמריצים כלכליים שונים בארץ ובעולם – גם בדמות סובסידיות בעת הרכישה וגם במהלך השימוש בהם. בשונה מכלי רכב קונבנציונליים, ההשפעה של תמריצי המס והסובסידיות על מחיר המכונית החדשה לצרכן יכולה להיות דרמטית ולהוזיל אותו בעשרות אחוזים. בנוסף, מחירן של הסוללות מהווה מרכיב משמעותי מאד מתוך סך המחיר של כלי רכב חשמלי, וככל שהטכנולוגיה משתפרת מוצעות מכוניות חשמליות חדשות עם סוללות זולות יותר שתכולת האנרגיה בהן גדולה יותר.
במילים אחרות, לאורך השנים אנחנו עדים לירידה מבורכת במחירי כלי רכב חשמליים חדשים, לצד שיפור מתמיד בביצועים שלהם (בעיקר מבחינת טווח הנסיעה), וההבדל הטכנולוגי הרבה יותר משמעותי בכלי רכב חשמליים מאשר בכאלה שמונעים במנועי בעירה פנימית. בשורה תחתונה – מכוניות חשמליות חדשות הרבה יותר אטרקטיביות מאשר מקבילותיהן המשומשות.
המקרה של טסלה
שאלת 42,000 הדולר, בנוגע לטסלה דגם 3, היא "האם אלון מאסק צודק"?, או "האם הנתונים של iSeeCars תומכים בטענה שלו"?
למרבה צערם של כל מי שאוהבים כלי רכב חשמליים, ושל חסידי טסלה בראשם, התשובה היא "שלילי בזנ"ט". הרעיון שטסלה 3 איבדה בארה"ב רק 10% מערכה כעבור 3 שנים הוא נחמד מאד, ועובדה שהוא הביא אתכם לקרוא עד כאן. אלא שצריך להניח שזה לא באמת מייצג את המציאות מעבר למקרה הנקודתי של כמה עשרות אלפי המכוניות הראשונות של דגם זה, אשר נמכרו בשנת 2017. שאר המכוניות, כולל אלה שנמכרות כעת, צפויות לאבד מערכן הרבה יותר.
ההסבר מתחיל בכך שרוב כלי הרכב החדשים שנמכרים בארה"ב – ואשר יוצאים לשוק כעבור 3 שנים – נרכשים בחוזי ליסינג (בארה"ב זה מימון, להבדיל מן הליסינג התפעולי שמוכר בישראל). דגמי טסלה 3 שהגיעו לשוק במהלך 2017 לא מייצגים את השוק הזה מכיוון שהם הוזמנו הרבה חודשים מראש, על-ידי לקוחות שרצו להיות הראשונים ששמים יד על היצירה החדשה ולכן לא היו רגישים למחיר. בכל מקרה, מבחינת היקף המכירות עדיין היה מדובר במספרים קטנים מאד. בנוסף, טסלה – אשר בשונה משאר יצרניות הרכב מוכרת את המכוניות שלה "מן היצרן לצרכן" ולא דרך רשת סוכנים – החלה להציע תוכניות ליסינג לדגם זה רק בשנה שעברה.
בנוסף, דגמים ראשונים של טסלה 3 סופקו ללקוחות עם סוללות בעלות תכולת אנרגיה גדולה (גרסאות "טווח ארוך") ואלה לא זמינות כעת במכוניות חדשות. יתרה מכך: לאחר שטסלה הצליחה להגביר את קצב הייצור ולעמוד בביקוש הראשוני הפך דגם 3 שלה לאחד הדגמים הפופולריים ביותר בשוק הרכב, והוא נהנה מביקוש ער ויציב עד עכשיו (לפני כשלושה חודשים חגגה טסלה את הייצור של מיליון יחידות ראשונות של דגם 3). הבעיה בכל הטוב הזה היא שמהר מאד עברו המכירות של טסלה את מספר המכוניות שזכאיות להטבות מס בארה"ב, בהיקף של כ-7,500 דולר, וכעת הן נמכרות במחיר מלא, ללא הטבת המס אשר עדיין מוענקת לדגמים מתחרים שמהם נמכרו פחות יחידות. במילים אחרות, מחיר המחירון של טסלה 3 חדשה התייקר משמעותית, וזה לבד מסביר את "הקסם" במכונית ששומרת על כ-90% מערכה גם כעבור 3 שנים….
כמובן שכל הסיבות האלה לא ממש מעניינות את מי שרכש טסלה 3 בשנת 2017 ומוכר אותה כעת. מבחינתו הוא עשה עסקה כלכלית הרבה יותר טובה ממי שקנה באותה שנה ב.מ.וו. i3 או ניסאן ליף, ואיבד יותר מ-60% מערך מכוניתו.
The post טסלה 3 שמרה על 90% מערכה כעבור 3 שנים appeared first on The move.