• Ad
  • טקאטה תכריז השבוע על פשיטת רגל. מי יטפל בכריות הקטלניות?

    שרידי יצרנית כריות-האוויר הבטיחותיות, שנדרשת להחליף מנגנוני ניפוח קטלניים ב-100 מיליון כלי רכב, יעברו לבעלות סינית. מי ידאג לבעלי הרכב בישראל?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרנית אביזרי הבטיחות היפנית טקאטה, שאחראית למותם של לפחות 16 בני אדם ופציעותיהם של מאות, צפויה להכריז השבוע על פשיטת רגל, וזאת עוד לפני הכינוס המתוכנן של בעלי המניות שלה ב-27 ליוני.

     

    ההערכה ביפן היא שהליכי פשיטת רגל, שאולי יכולים היו להימנע לו הייתה המשפחה ששולטת בחברה נוהגת בדרך אחרת, ימחקו ערך של כ-9 מיליארד דולר, וזה יהפוך את פשיטת הרגל הזאת ליקרה ביותר בתולדות יפן מאז מלחמת העולם השנייה.

    חלק מן הנזק העצום הזה ימומן על-ידי יצרניות הרכב, בעיקר הונדה (שהייתה בעלת מניות בטקאטה והלקוח הגדול ביותר שלה), אשר עד היום העדיפו להימצא מאחורי הקלעים בפרשה הזאת כדי שלא להסתבך בה בעצמן. החשש הוא שגם קורבנות הפרשה ובני משפחותיהם יעמדו בפני שוקת שבורה ולא יהיה להם ממי לקבל פיצויים.

    פשיטת הרגל הצפויה של טקאטה היא התוצאה, אולי הסופית, של מחדל וטיוח לא רק מצד אנשי החברה עצמם אלא גם של כמה מיצרניות הרכב שהן לקוחות החברה, ושל אנשי משרדי התחבורה האמריקני והיפני, אשר גררו רגליים ולא זיהו את הבעיה עד שהיה מאוחר מידי.

    קריאה לתיקון ראשונה בעקבות פיצוץ לא מבוקר וקטלני של מנגנוני ניפוח בכריות אוויר מתוצרת טקאטה בוצעה על-ידי הונדה כבר בשנת 2008 ומעט קודם לכן על-ידי ב.מ.וו. למרות זאת, אנשי טקאטה התעקשו להשתמש בחומר הנפץ האלים והבלתי יציב, שעליו רשמו מספר פטנטים, וחמור מכך – הם גם הסתירו נתונים שהיו ברשותם שהצביעו על הסכנה שבשימוש בחומר זה.

    בסופו של דבר התפוצצה הפרשה רק בשנת 2014 לאחר מותם של עשרות ופציעתם של מאות, ובעקבות חשיפתה נדרשת החלפתם של יותר מ-100 מיליון מנגנוני ניפוח במכוניות מתוצרת 19 יצרניות רכב בכל רחבי העולם, וגם בישראל.

    הסכנה שנשקפת לנוסעים ולנהגים הולכת ומחמירה ככל שהמנגנונים האלה חשופים במשך זמן רב יותר לחום וללחות, מה שאומר שהסכנה אצלנו, בישראל, גדולה יותר מאשר בהרבה מקומות אחרים בעולם. גם טקאטה וגם הונדה נקנסו בארה"ב בסכומים מצטברים של מאות מיליוני דולרים על כך שלא דיווחו בזמן על הפרשה, והקונגרס האמריקני הפעיל לחץ על משרד התחבורה שבעקבותיו שונו נהלי הפיקוח שם. אלא שזה לבד לא פותר את הבעיה שניצבת כיום בפני עשרות מיליוני בעלי רכב בעולם: צורך בהחלפה מהירה של מנגנונים מסוכנים שמותקנים במכוניות שלהם ומסכנים את חייהם.

    המשפחה התעקשה

    על-פי פרסומים ביפן יכולה הייתה טקאטה לשרוד את המשבר בזכות הגיבוי העצום שהיא מקבלת מיצרניות הרכב – אלה לקחו עד עתה את העלויות העצומות שכרוכות בקריאות לתיקון כדי לאפשר לחברה לפעול ולייצר מנגנונים תחליפיים, וגם מכיוון שטקאטה מייצרת עבורם רכיבים אחרים כמו חגורות בטיחות ומושבים. אלא שמשפחת טקאדה, מייסדת החברה, אשר מחזיקה בכ-60% מן הבעלות בה, לא הסכימה לנהל את הליכי המכירה של החברה, ואת התביעות כנגדה, בבתי משפט וגררה רגליים – ככל הנראה בגלל התעקשותה להוסיף ולשלוט בחברה בכל מחיר.

    יצרניות הרכב, מצידן, התעקשו לשמור על עמדה פסיבית כדי שלא להיקלע בעצמן לתוך השערורייה המתרחבת, אלא שגרירת הרגליים והפאסיביות הביאו את טקאטה לפשיטת רגל – מצב שכל הצדדים שאפו להימנע ממנו.

    כעת עלול להיעצר הייצור של מנגנוני הניפוח החליפיים אשר דרושים לצורך הקריאות לתיקון, וזאת מכיוון שהחברה שתרכוש את שרידי טקאטה לא תישא בהתחייבויות שלה וייתכן שלא יהיה מי שיממן את הפעילות הזאת.

    בעוד שבשוק הביתי של טקאטה, ביפן, תוקנו כבר כ-85% מן המכוניות שנשאו את המנגנונים הקטלניים, בארה"ב עומד השיעור הזה על כ-45% בלבד. בישראל, בגלל רשלנות משרד התחבורה, אי אפשר לדעת האם כל המכוניות שבהן הותקנו מנגנונים תקולים נקראו לתיקון, ולכן ייתכן מצב שבעתיד לא יהיה מי שייקח אחריות ויבצע את החלפת המנגנונים המסוכנים.
    שיטת הקריאות לתיקון הישראלית מבטיחה אמנם שכל קריאה לתיקון שמוכרזת על-ידי יצרנית רכב מבוצעת בתוך לכל המאוחר שנה מיום ההכרזה, אלא שמשרד התחבורה שלנו לא מתאמץ לגלות באילו דגמים נדרשות קריאות לתיקון מלכתחילה.
    מצב כזה עלול לעודד יצרניות רכב לבצע "ניהול סיכונים" מצידן ולא להכריז בישראל על קריאות לתיקון של דגמים שונים, בעיקר במצבי לחץ שבהם אין להן די חלפים כדי לבצע את התיקונים – כמו במקרה של טקאטה.

    תעבור לבעלות סינית

    בינואר השנה חייב בית משפט בארה"ב את טקאטה לשלם סכום של 850 מיליון דולר – רובו כפיצוי לקורבנות הפרשה ולמשפחותיהם, וחלקו ליצרניות הרכב אשר נשאו עד כה בעלויות הקריאות לתיקון, וזו אמורה הייתה לשלם אותו עד לשנת 2018 או בתוך 5 ימים מרגע תחימת הסכם מכירה של החברה לחברה אחרת.

    עוד קודם לכן נקנסה החברה על-ידי מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני בסך של 25 מיליון דולר והקימה קרן בהיקף של 125 מיליון דולר לפיצוי נפגעי הפרשה ובני משפחותיהם, כך שסך ההתחייבויות של טקאטה לנפגעי הפרשה בארה"ב לבדה עומד על כמיליארד דולר. נציגי משרד המשפטים האמריקני שבמקרה שבו החברה תפנה להליך של פשיטת רגל תהיה ממשלת ארה"ב אחד מן הנושים של החברה.

    על-פי פרסומים בארה"ב וביפן מי שצפויה לרכוש את שרידי טקאטה לאחר פשיטת הרגל היא יצרנית אמריקנית קטנה של ציוד בטיחות למכוניות, חברת 'Key Safety Systems' ממישיגן, אשר נמצאת כיום בבעלות סינית. זאת לאחר שניסיון למכור את טקאטה לחברת 'אוטוליב' השבדית – היצרנית הגדולה ביותר בעולם של כריות-אוויר בטיחותיות, נתקל בהתנגדותם של הממונה על ההגבלים העסקיים האירופאי ושל יצרניות מתחרות מאותו תחום.

    על פי הפרסומים KSS לא תמשיך בעתיד לייצר כריות-אוויר ומנגנוני ניפוח, אם כי סיום כל תהליך הקריאות לתיקון והחלפת המנגנונים המסוכנים בכל המכוניות בעולם לא צפוי להסתיים לפני שנת 2020.

    טקאטה, כאמור, מייצרת גם חגורות בטיחות, מושבים ומושבי בטיחות לילדים והמחזור השנתי שלה הוא יותר מ-1.6 מיליארד דולר – רק 20% ממנו נובע ממכירות בתוך יפן והיתר בשאר העולם. יצרניות הרכב היפניות, בינתיים, מתארגנות במהירות למצוא לעצמן ספקיות אחרות לרכיבים שאותם הן רוכשות כיום מטקאטה.

    על פי פרסומים ביפן צפויה ההכרזה על פשיטת רגל להביא להתפטרותם של יו"ר ומנכ"ל החברה, שיגהיסה טקדה (Shighhisa Takada) ושל חמשת חברת הדירקטוריון הנוספים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.