שבוע שעבר ערכה טויוטה את ההאקתון (Hackathon) הראשון שלה מחוץ לגבולות יפן. ההאקתון שנקרא 'HackCars', יועד בעיקר למפתחים, יזמים, מעצבים, מנהלי מוצר, UX, סטודנטים והמתעניינים בחדשנות, טכנולוגיה ופיתוח עסקי. מטרתו: עבודה משותפת על מוצרים ואפליקציות לסמארטפון אשר יתחברו באופן שקוף ואוטומטי עם מערכות הרכב. לצד מטרה זו ביקשו מארגני האירוע גם ליצור הזדמנויות וחשיפה לחברות סטארט-אפ ישראליות העוסקות בתחום.
באופן מסורתי מחלקת הפיתוח והתכנון האסטרטגי של טויוטה (TITC, ר"ת: TOYOTA Info Technology Center), נהגה לפתח טכנולוגיות חדשנות בתחום מערכות מידע בתוך טויוטה עצמה, אולם לדברי Yu Nagata, חוקר בכיר ב-TITC, מתוך הבנת החשיבות ורצון להעניק ערך אמיתי ורלוונטי למשתמשים, המגמה כעת היא לפעול במקביל גם מחוץ ליפן.
"לישראל IT eco-system ייחודי." אמר Nagata, "המדינה מובילה בתחומי ידע וחדשנות, אוכלוסייתה מגוונת ומיקום המדינה אסטרטגי – בין אירופה לאסיה. גם התרשמנו מכך שהישראלים באים לא רק עם רעיון מקורי מוכן, אלא עם גישה עסקית ומודל עסקי. החשיבה על החזר ההשקעה (ROI) כבר מהשלב הראשוני של פיתוח המוצר היא ייחודית לישראל. ביפן, לדוגמא, הרעיונות מאוד טובים ואיכותיים אך בדרך-כלל חסרים את המודל העסקי שראינו כאן בישראל."
עיקר הדגש בהאקתון היה בתחום ה-Big Data בתעשיית הרכב – כלומר היכולת לאסוף מגוון רחב של נתונים ממקור אחד מרכזי בכדי להבין טוב יותר את שימושי הרכב ומאפייניו ולהביא לנסיעה יעילה יותר. תחום זה ההולך וצובר תאוצה ומעמיד אתגרי פיתוח משמעותיים בפני יצרניות הרכב ככל שחזון "המכונית המחוברת" (connected car) הולך ומתממש.
לדברי Nagataטכנולוגיית "המכונית המחוברת" נתפסה בעבר כצורך רק עבור דגמים יוקרתיים. "ההבנה כיום היא כי יש לשתף נתוניביג דאטה גם בדגמים פופולריים, כולל מכוניות בינוניות וקטנות." אמר.
מבין המשתתפים בהאקתון בחרו חוקרי TITC שלוש קבוצות ישראליות. במקום הראשון קבוצת 'Traffic Light' אשר שואפת לפתח מפת רמזורים כלל עולמית בהתבסס על נתונים מהרכב לשם ייעול הנהיגה ושימוש חכם יותר בדרך. במקום השני זכה צוות 'T-NET' אשר שואף ליצור DNA Driver. הרעיון הוא יצירת אפליקציית סלולר על בסיס מידע שמגיע ממאגרי המידע של טויוטה ומכל המוסכים המורשים במטרה להדריך את הנהג כיצד לנהוג נכון וחכם יותר. במקום השלישי זכה צוות 'Nooly' אשר פיתחו מערכת חיזוי מזג אוויר בתא שטח קטן במטרה לספק תחזית מדויקת בסביבה הקרובה של הרכב. המערכת שואפת לתת חיזוי מדויק ברזולוציה של מטר על מנת לסייע לנהג לפעול באופן הטוב ביותר בתנאי מזג אוויר משתנים.