• Ad
  • שיא הקיימות: אינדונזיה תסב 13 מיליון אופנועים מבנזין להנעה חשמלית

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    יצרניות הרכב ממש לא יאהבו את היוזמה החדשה של ממשלת אינדונזיה, אבל יש מצב שדווקא המדינה הדרום מזרח אסיאתית הזאת מרימה כעת את דגל הקיימות האולטימטיבי. במקום לעשות את הדבר הפשוט ביותר, כפי שעושות רוב מדינות העולם, ולסבסד רכישת כלי רכב חשמליים חדשים – ממשלת אינדונזיה תומכת בפרויקט לאומי להסבת אופנועים ומכוניות ממנועי בעירה פנימית להנעה חשמלית.

     

    אינדונזיה תסב 13 מיליון אופנועים להנעה חשמלית

     

    אינדונזיה, מדינת איים שבה חיים יותר מ-270 מיליון תושבים ששייכים ל-1,300 קבוצות אתניות ודוברים יותר מ-700 שפות שונות, היא הכלכלה הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה אך עדיין מדורגת במקום ה-104 מתוך 213 מדינות מבחינת התוצר הלאומי הנומינלי לנפש (לשם השוואה, ישראל מדורגת במקום ה-27 במדד זה). על הכבישים ודרכי העפר באינדונזיה מתגלגלים כיום רק כ-15 מיליון מכוניות (לעומת כ-3.2 מיליון בישראל), אבל סביבם נוסעים לא פחות מ-112 מיליון כלי רכב דו גלגליים (לעומת כ-150,000 בישראל). רוב כלי הרכב האלה מונעים במנועי בנזין מזהמים, ולא מפתיע שכמה מן הערים הגדולות באינדונזיה סובלות מרמה קיצונית של זיהום אויר. ממשלת אינדונזיה – על משאביה הדלים יחסית – מתאמצת להיאבק בזיהום האוויר בין השאר באמצעות תוכנית להמרת כל צי האוטובוסים במדינה מדיזל לחשמל בתוך פחות מעשור.

    אינדונזיה היא אחת המדינות שפולטות הכי הרבה פחמן לאטמוספירה – בעיקר בגלל סטנדרטים נמוכים ואמצעי ייצור מיושנים בתעשייה. למרות זאת, בגלל משאבים ציבוריים ואזרחיים דלים היא קבעה לעצמה יעדים די מרוחקים בכל הקשור לאיסור מכירה של כלי רכב עם מנועי בעירה (שנת 2050 לעומת 2025-2040 ברוב מדינות העולם).

    ביום רביעי שעבר חשפה ממשלת אינדונזיה תוכנית מהפכנית וחריגה להסבת צי האופנועים שלה ממנועי בנזין להנעה חשמלית. במקום לעודד רכישה של אופנועים חשמליים, ולקוות שצי הרכב הנוכחי פשוט יתיישן וייגרט, האינדונזים רוצים להתמחות בייצור של ערכות הסבה לאופנועים חשמליים, וברשת של עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים שיבצעו את ההסבה הזאת. במילים פשוטות: האינדונזים רוצים שלבעלי האופנועים אצלם יהיה משתלם לפרק את מנוע הבנזין, להתקין במקומו מערכת הנעה חשמלית, ולהמשיך להשתמש בכלי הקיים במקום לשלוח אותו למגרש גרוטאות.

    התוכנית האינדונזית החלה עם פיילוט שבמסגרתו יוסבו מעתה ועד לסוף חודש נובמבר 100 כלים מונעי בנזין מדגמים שונים להנעה חשמלית, ואם הפיילוט יצליח תקדם הממשלה ותאיץ את התוכנית הזאת ברחבי המדינה. עד לשנת 2030, מועד שבו גם מדינת ישראל התחייבה שלא למכור יותר כלי רכב עם מנועי בעירה (הממשלה שלנו, אגב, לא התחייבה לעמוד בהתחייבות הזאת) – מקווים האינדונזים להסב 13 מיליון דו-גלגליים להנעה חשמלית, כמו גם 2.2 מיליון מכוניות נוסעים.

     

    אינדונזיה תסב 13 מיליון אופנועים להנעה חשמלית

     

    רוב מדינות העולם עובדות כיום "מלמעלה למטה", כלומר משקיעות כספי מדינה בעידוד של לקוחות מבוססים לרכישת כלי רכב חדשים, וזה תהליך שממנו נגזר שלקוחות פחות מבוססים קונים מהם את כלי הרכב הישנים והמזהמים וממשיכים להשתמש בהם. השיטה האינדונזית, לעומת זאת, הרבה יותר שוויונית ואפילו מטיבה עם השכבות החלשות: במציאות משתלם יותר להסב להנעה חשמלית אופנוע ישן שעומד לסיים את הקריירה שלו עם מנוע בנזין גמור, מאשר אופנוע חדיש עם מנוע צעיר וחזק.

    שיטה ייחודית כזאת, אם תצליח, יכולה לתרום מאד גם לקיימות. כך ממשיך השימוש במוצרים שיוצרו זה מכבר במקום להשליך אותם לאשפתות ולייצר במקומם מוצרים חדשים שדורשים משאבים נוספים. בנוסף, במקום לתמוך במספר מצומצם של יצרניות רכב – סובסידיה להסבת צי הרכב הקיים מקדמת עסקים קטנים ובינוניים – אותם עשרות אלפי מוסכים וסדנאות שיעסקו בביצוע הפיזי של הסבת 13 מיליון דו-גלגליים להנעה חשמלית.

    שרת האנרגיה והמשאבים המינרליים האינדונזית, אריפין טסריף, אמרה בעת השקת הפיילוט ש"כדי ליצור כלכלות בקנה מידה, אנחנו צריכים ליצור שוק", ואל קריאה זאת הצטרפו גם שרים ובכירים במשרדים אחרים שעוסקים בהגנת הסביבה. אגב, בשטח אינדונזיה נמצאים מכרות ניקל – מתכת נחוצה לתעשיית הסוללות – והממשלה הציגה לא מכבר תוכניות שאפתניות להפוך למרכז עולמי לייצור סוללות וכלי רכב חשמליים.

    בכירי הממשל מקווים שביקוש לאופנועים חשמליים במדינה יסלול דרך לאימוץ רכב חשמלי בכלל, והם סומכים את ידם על מחקר של חברת הייעוץ מקינזי שפורסם לא מכבר לפיו אופנועים חשמליים יהיו שקולים במחיריהם לאופנועים עם מנועי בעירה כבר בשנה הבאה. מחקר זה העלה גם שכבר בשנה הבאה צפויה עלות הבעלות הכוללת על רכב דו-גלגלי חשמלי להיות שווה לבעלות על אופנועים קונבנציונליים. עד לשנת 2025 יהיה יקר יותר להחזיק אופנוע עם מנוע בנזין מאשר עם הנעה חשמלית.

     

    אינדונזיה תסב 13 מיליון אופנועים להנעה חשמלית

     

    לפי חישובים שהציגו אנשי הממשל האינדונזי, כל כלי דו-גלגלי שמוסב מבנזין לחשמל יחסוך בממוצע ליטר אחד של בנזין בכל יום, יפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ב-24.4 אלף טונה בכל שנה, ולעומת זאת יצרוך כ-2 קילוואט חשמל בכל יום (ובסך הכל 72 מגוואט בשנה). כדי ליישם את התוכנית באופן מהיר ויעיל נכנס גם משרד התחבורה האינדונזי לתמונה, ותכנן מסלול רישוי מהיר ללימוד מקצועות ההסבה בבתי ספר, להסמכת מוסכים, ולרישוי כלי הרכב המוסבים.

     

    The post שיא הקיימות: אינדונזיה תסב 13 מיליון אופנועים מבנזין להנעה חשמלית appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.