• Ad
  • סיטי טרנספורמר הישראלית חשפה את גרסת הייצור שלה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    חברת הסטארט-אפ הישראלית 'סיטי טרנספורמר', אשר השלימה לפני מספר חודשים גיוס בהיקף של 15.5 מיליון שקלים, חשפה היום (א') במסיבת עיתונאים ב'זום' את גרסת הטרום-ייצור של "הרכב המתכווץ" שלה.
    בתום שש שנים של עבודת פיתוח, ושישה אבות טיפוס שבאמצעותם הומחש רעיון "הרכב המתכווץ", חשפה היום סיטי טרנספורמר את מה שאנשיה מכנים "דור שביעי" לרכב העירוני הדו-מושבי שלה, וגם את שיתוף הפעולה עם חברת 'רודינג אוטומוביל' הגרמנית, אשר תייצר עבורה בגרמניה את כלי הרכב.

     

    סיטי טרנספורמר הישראלית חשפה את גרסת הייצור שלה

     

    אב הטיפוס של CT צפוי להיחשף בעוד כשבועיים באופן פומבי בתערוכת המכוניות הבינלאומית של מינכן – תערוכת רכב חדשה אשר החליפה את תערוכת פרנקפורט הוותיקה, ובשונה מאבות הטיפוס שקדמו לו הוא מעוצב בעיצוב מושקע ונראה כמו כלי רכב מוכן לייצור.

    הרעיון הבסיסי לא השתנה: באמצעות סדרת הפטנטים והפיתוחים של חברת 'סיטי טרנספורמר' מתאפשרים "מתיחה" ו"כיווץ" של מפתח הגלגלים של כלי הרכב, כך שהוא מגיע לממדי רוחב של 100 סנטימטרים במינימום או 140 סנטימטרים במקסימום. מה שכן השתנה, לטענת אנשי החברה, הוא ששיתוף הפעולה החדש מבטיח "פטנט ישראלי עם הנדסה ואיכות ייצור גרמנית", מה שיאפשר להגשים את החזון של החברה ל"דרך חדשה, אלטרנטיבית וירוקה, לחיים בערים, עם כל היתרונות של מכונית ושל אופנוע וללא החסרונות של שניהם".

    עוד אומרים אנשי החברה שהם בנו את "הדור השביעי" מדף נייר חלק ומתוך מטרה מוגדרת של לעבור את דרישות התקינה האירופאיות לקטגוריית קוואדרוסייקל (Microcar Quadricycle). ואכן, מדובר בעיצוב נאה מאד שנראה סוף סוף כמו רכב אמיתי ולא כמו אב טיפוס. לדברי אנשי החברה הוא "משדר בטיחות" ויהיה מוכן לקבל רישוי אירופאי ולעלות על הכביש בגרמניה (וגם בישראל) כבר בסוף השנה הנוכחית.

    אב הטיפוס, שנבנה בסדנת 'רודינג', נבחן, כך נאמר, בתנאי נהיגה ומזג אוויר שונים. בעקבות מבחנים אלה הם צופים שיזכה ברישוי המבוקש. ההערכה, כאמור, היא שיהיה אפשר להתחיל ייצור סדרתי בשנת 2024, ואנשי החברה מבטיחים להקצות 2,000 כלים להזמנות מוקדמות לשוק הישראלי. להערכתם צפוי כלי כזה לעלות 45,000 שקלים לפני מס מקומי (שעומד כרגע על 10% לרכב חשמלי, אך צפוי לעלות בשנים הבאות).

    לגרסת הטרום-ייצור של CT יש סוללה חשמלית עם תכולת אנרגיה של 16 קילוואט שעה שאמורה להספיק לטווח נסיעה של 180 קילומטרים בלי מזגן, או 120 קילומטרים עם מזגן. משך הזמן של טעינה איטית משקע ביתי צפוי להיות כחמש שעות, או 50 דקות בטעינה מהירה.

    דעתנו: רעיון נחמד אך חסר סיכוי

     

    סיטי טרנספורמר מביאה לעולם שלושה דברים שונים, אבל שניים מהם כנראה מיותרים. הערך הראשון של החברה, והחשוב באמת, קשור למכלול הפטנטים שמאפשרים שינוי של מפתח הגלגלים בתוך כדי תנועה. אם באמת יש בפטנטים האלה ערך ייחודי, ואם אפשר יהיה להשתמש בהם גם ליישומים אחרים – ייתכן שמכאן תתאפשר פריצת דרך של החברה הזאת, ממש כפי ש'סופטוויל' הישראלית פיתחה טכנולוגיה ייחודית, ולאחר מכן הנגיעה שלה לעולמות הרכב גלגלה אותה, תרתי משמע, לרעיון המוצלח של REE.

    בסוף השבוע חשפה חברת אאודי הגרמנית את אב הטיפוס שנקרא "כדור שמיים", אשר מציג קונספט "מתארך ומתקצר" למכונית חשמלית, וזה אומר שלכל הפחות אנשי סיטי טרנספורמר כיוונו לדעת גדולים וייתכן שיש להם רעיון נחמד עם פוטנציאל.

    הערך השני של סיטי טרנספורמר הוא כלי רכב עירוני "מתכווץ", וזאת תכונה שאמורה להקנות לו יתרון בתנועה ובחניה על-פני כלי רכב אחרים. אנשי החברה טוענים שמדובר, לא פחות, במהפכה וב"משנה משחק" שיכולים לפתור את בעיות עומסי התנועה אשר גורמים לנזק של עשרות מיליארדי שקלים בשנה בישראל, ומאות מיליארדי אירו באירופה. זאת, כמובן, הבטחה ריקה מתוכן ולא נכונה.

    הערך השלישי של הטרנספורמר, שלא ייחודי רק לו אלא לרוב הכלים בקטגוריה הזאת, הוא פשרה בין כלי דו גלגלי לבין מכונית עירונית קטנה שאמורה לאפשר לו ליהנות מכל העולמות – זריזות וכושר תמרון מחד, ובטיחות מאידך. כמובן שכמו כל פשרה אחרת, גם הפשרה הזאת לא רק נהנית מיתרונות אלא סובלת מכל החסרונות של הצדדים המעורבים.

     

    סיטי טרנספורמר הישראלית חשפה את גרסת הייצור שלה

     

    כדי להדגים את שתי הטענות האחרונות קל להשתמש בדוגמא של רכב דו-מושבי דומה – רנו 'טוויזי' – אשר הוצג כרעיון בתערוכת פרנקפורט כבר לפני 12 שנים, ונכנס לייצור סדרתי מסחרי במפעל של רנו בספרד בשנת 2012. המשותף לשני הכלים האלה הוא ראשית לכל שמדובר בכלי דו-מושבי, ארבעה גלגלי, עם הנעה חשמלית ותצורת ישיבה של נוסע מאחורי נהג. בנוסף, 'טוויזי' תוכננה לפתור בדיוק את אותן בעיות ולהציע כמעט את כל היתרונות של CT, והיא הוצעה למכירה תמורת כ-9,700 דולר בלבד.

     

    סיטי טרנספורמר הישראלית חשפה את גרסת הייצור שלה
    רנו 'טוויזי'

    רנו טוויזי יוצרה, כאמור, בספרד, בין השנים 2012-2018 ולאחר מכן הועבר הייצור שלה למפעל של סאמסונג מוטורס (ששייך לרנו) בדרום קוריאה, שם היא מיוצרת משנת 2019. נכון להיום מתוכנן הייצור של טוויזי להימשך עד לשנת 2023, ואז תוחלף בכלי רכב אחר. או שלא. במשך 7 השנים שבין 2012 לסוף 2019 יוצרו בסך הכל פחות מ-30,000 יחידות של טוויזי, כלומר ממוצע של כ-4,200 יחידות בשנה, וזה הושג עם הגב והיכולות הכבירות של יצרנית רכב גדולה ומבוססת. האם ההבדלים בין 'טוויזי' לבין 'סיטי טרנספורמר' כל כך גדולים עד שהם יוצרים יצור חדש עם פוטנציאל מכירות גדול פי כמה? סביר שלא. הפרש של 40 סנטימטרים ברוחב פחות חשוב ברוב מתארי החניה מאשר 40 סנטימטרים לאורך.

    החשש הגדול ביותר, לאו דווקא כלפי משקיעים ממולחים אלא בעיקר כלפי משתמשים, הוא שאנשי סיטי טרנספורמר מוכרים אשליה אודות כלי רכב שאמור לפתור בעיות תנועה אבל בפועל עלול דווקא להעצים אותן. כדי להסביר את זה צריך לבחון ראשית לכל את ההבדלים בין CT לבין כלי דו גלגלי, ולהזכיר שישנן מדינות – גרמניה ביניהן – שבהן "חלוקת נתיבים" (כלומר אופנועים שמשתחלים בין טורי המכוניות בפקק תנועה) לא מקובלת. מבחינה זאת, במדינות כאלה אין יתרון לאופנוע על-פני CT, אבל מצד שני גם אין לו יתרון על-פני מכונית: זה וגם זה תקועים בפקק התנועה בדיוק באותה מידה.

    במדינות כמו ישראל, שבה "חלוקת נתיבים" מקובלת, ספק אם נהגים אחרים יתייחסו בסובלנות כלפי מי שמזגזג סביבם עם רכב ארבעה גלגלי, ולא נראה סביר של-CT יישמרו יתרונות שיש לאופנועים, מה גם ש-CT לא מסוגל לדלג על מדרכות ולא סביר שתותר לו חניה עליהן. יתרון יחיד – ביחס למכוניות עירוניות אחרות – יכול להיות ל-CT בחניה, וזאת בזכות ה"כיווץ". אלא שזה מותנה בעיקר בהימצאות חניות ייעודיות בניצב לשפת המדרכה, ובנכונות של ערים וישובים להיטיב עם סוג כזה של כלי רכב. השיקול המוניציפלי כיום הוא האם נהג של CT הוא אדם שיורד ממכונית – וכך באמת חוסך תנועה עירונית, או אדם שיורד מתחבורה ציבורית וכך מעמיס עוד יותר על התנועה.

    בשורה תחתונה – כל עוד שאין הגדרת תשתיות ייחודית לקטגוריה הזאת, כפי שיש לתחבורה אישית ממונעת (אופניים וקורקינטים חשמלים על שבילי אופניים) – CT בוודאי לא יפתור את גודש התנועה באף מקום. אם כבר – לרשות מוניציפלית עדיף לעודד שימוש בכלים אישיים קלים ולא בכלים ארבעה גלגליים מכל סוג.

     

    סיטי טרנספורמר הישראלית חשפה את גרסת הייצור שלה

    The post סיטי טרנספורמר הישראלית חשפה את גרסת הייצור שלה appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.