• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    יש לא מעט סיבות להביט בהערכה על התנהלות ממשלת בריטניה בכל הקשור להנחלת השימוש בכלי רכב חשמליים, ודוגמא נוספת לכך קיבלנו אתמול (ג') עם פתיחת דיון ציבורי בנושא לוחיות רישוי ירוקות לכלי רכב לא מזהמים.

     

    ממשלת בריטניה הציגה כבר בשנה שעברה את הרעיון לפיו כלי רכב לא מזהמים, וכאלה שמייצרים זיהום אוויר נמוך במיוחד, ימותגו באופן בולט באמצעות לוחיות רישוי בולטות בצבע ירוק. מותר להניח שאם היה עולה רעיון כזה במסדרונות משרד התחבורה הישראלי, שר תחבורה ממוצע היה ממהר לזקוף אותו לעצמו ולהתהדר ב"רפורמה" המטורפת שהיא כל כולה, כביכול, פרי מוחו היצירתי.

    הבריטים, לעומתנו, מאמינים שגם לציבור יש מה לומר בנושאים שנוגעים אליו, ויתרה מכך: שחוכמת ההמונים עצומה יותר וחשובה יותר מכבודו של שר או של פקיד ממונה. לכן, במסגרת ועידת International Zero Emission Vehicle שהתקיימה בבריטניה בספטמבר 2018 התחייבה ראש ממשלת בריטניה דאז, טרזה מיי, לצאת להליך ההתייעצות הציבורית הזה.
    כעת, לאחר שרעיון הלוחיות נשקל על-ידי צוותים מקצועיים וגובש לכדי תוכנית ישימה, הבריטים מעמידים אותו לדיון ציבורי ומבקשים מכל מי שיש לו השגה או רעיון להציג אותם עד לתחילת חודש ינואר הקרוב. לאחר שכל הרעיונות וההשגות יישקלו וייבדקו תציג ממשלת בריטניה את רפורמת לוחיות הרישוי הירוקות שלה, ובתוך כדי כך אולי גם תגרום למשרד התחבורה הישראלי לעשות מעשה דומה.

    שתי המטרות העיקריות של יצירת בידול מובחן בין מכוניות לא מזהמות לבין כאלה שכן, הן מצד אחד עידוד ומצד שני אכיפה: כך יהיה אפשר להעניק פריבילגיות שונות למכוניות לא מזהמות, ולעומת זאת לאכוף איסורים שונים על כלי רכב מזהמים. כך, למשל, מכוניות עם לוחיות רישוי ירוקות יוכלו להיכנס לאזורים שאליהם אסורה כניסה למכוניות מזהמות, לחנות בחינם בחניה ציבורית, לקבל עדיפות ולנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, לחנות בחניות ייעודיות לרכב חשמלי או לקבל גישה בלעדית למקומות חניה שלצידם מותקנות עמדות טעינה חשמליות. שיטות כאלה ואחרות של זיהוי כלי רכב דלי זיהום קיימות כיום בנורבגיה, קנדה ובסין, והבריטים מאמינים שלוחיות רישוי ייחודיות יהיו כלי נוסף שיעודד בעלי רכב להעדיף רכישת מכוניות לא מזהמות.

    באמצעות שיתוף הציבור בהליך קבלת ההחלטות מקווים הבריטים להחליט ראשית לכל אילו כלי רכב יהיו זכאים ללוחית המספר הייחודיות, וכמו כן מה תהיה הגרפיקה האפקטיבית ביותר וכיצד יהיה נכון ליישם את השיטה על כלי רכב חשמליים, היברידים-נטענים ו/או מימניים. לא מיותר להזכיר שצעד זה הינו שלב נוסף באסטרטגיית "בדרך לאפס זיהום אוויר" שאימצה ממשלת בריטניה לפני כשנה וחצי, שבמסגרתה היא משקיעה יותר מ-7 מיליארד שקלים בהקמת תשתיות ובעידוד מעבר לכלי רכב לא מזהמים.

     

     

    "ההתייעצות הציבורית אודות אופן היישום של לוחיות הרישוי הירוקות", כותבים אנשי משרד התחבורה הבריטי, "מציגה את ההשקפה הראשונית ואת ההנמקה של הממשלה אודות מגוון ההיבטים של המדיניות, ומזמינה תגובות להשקפה זאת. מטרתנו היא למקד את התגובות של התעשייה ושל הציבור כדי להבטיח תוצאה שניתנת להשגה תוך כדי מזעור סיכון הפגיעה בתחומי מדיניות חשובים אחרים. עמדתנו המוצעת היא שיש להגביל את הזכאות (ללוחיות ירוקות – ג.מ.) רק לכלי רכב עם אפס פליטות מצינור המפלט (למשל, חשמליות טהורות או מימניות). הממשלה סבורה שהדבר יעודד (רכישת ושימוש) כלי הרכב הנקיים ביותר, ויהיה פשוט ליישום, אכיפה, והבנה של הצרכנים. כמו כן, הממשלה סבורה שיישום זה יהיה מובטח גם בעתיד מפני שינויים מהירים של טכנולוגיה, ויישאר יעיל לאורך עשרות שנים ככלי תקשורתי והתנהגותי חזק אשר יתמוך במעבר לכלי רכב לא מזהמים".

    ההצעה הנוכחית של ממשלת בריטניה היא להגביל את העיצוב לכתם צבע ירוק או לסמל בצד שמאל של לוחית הרישוי, וזאת כדי שלא לשבש את פעילותן של מערכות זיהוי אוטומטיות של מספרי רישוי לרכב (ANPR). גישה זאת גורסת שיהיה קל יותר ליישם כתם צבע מאשר לוחית ירוקה לחלוטין ולכן גם להכניס את השינוי לתוקף מוקדם יותר.
    העמדה שמוצעת על-ידי הממשלה היא ששימוש בלוחיות כאלה לא חייב להיות כחובה אלא כרשות, ושבעלי רכב יוכלו לבחור אם ברצונם להמשיך להשתמש בלוחיות הקיימות, מסיבותיהם שלהם. "אנחנו מאמינים", כותבים הבריטים, "שהדבר ימקסם את ההשפעה ואת העלאת המודעות של לוחיות הרישוי תוך כדשי שמירה על רצון טוב ומעורבות חיובית עם התוכנית, מפני שזה יתאים גם לתרחישים שבהם הלוחיות לא יהיו מבוקשות או פחות מתאימות".

     

     

    מיותר לציין שההליך לא יחייב מאמץ רב מידי מן הציבור: כדי להשפיע על המהלך צריך בסך הכל להיכנס לאתר האינטרנט הממשלתי ולמלא טופס מקוון. הליך ההתייעצות יסתיים ב-14 בינואר 2020, לאחר מכן הממשלה תנתח את התגובות ותציג את הצעדים הבאים לקראת יישום התוכנית, ובכלל זה את שינויי החקיקה הנדרשים.

    The post ממשלת בריטניה מתייעצת עם הציבור לגבי לוחית רישוי ירוקות לכלי רכב חשמליים appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.