• Ad
  • כח לבן: חפשו מי יזעזע אתכם

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ד.ל.ב מוטורספורט, יבואנית אופנועי ק.ט.מ לישראל, קיבלה כחלק מן ה”נדוניה” האוסטרית גם את הייצוג של יצרנית בולמי הזעזועים WP, אשר שייכת ל-ק.ט.מ, ומייצרת את רוב בולמי הזעזועים לאופנועי החברה, כמו גם ליצרניות אחרות למעשה WP נחשבת ליצרנית הגדולה ביותר בעולם של בולמי זעזועים לאופנועים.

    WP הוקמה בשנת 1977 בהולנד כ’White Power Suspension’ וזכתה לתהילה בשנות ה-80 בענפי הספורט המוטורי השונים, אבל פשטה רגל בשנת 1991 ונרכשה בשנת 1995 על-ידי מחלקת הספורט של ק.ט.מ. כמו כל יצרנית שמכבדת את עצמה, גם WP מייצרת בולמי זעזועים סטנדרטיים, פחות או יותר, וגם כאלה שאפשר למכור תמורת תוספת מחיר למי שמבקש לשדרג את המוצר הבסיסי.

    כדי לשכנע אותנו שכדאי לעשות את המאמץ הזה, וגם כדי לספר לעם ישראל שד.ל.ב. מייבאת ומשווקת את בולמי הזעזועים של WP, הוזמנו אחר כבוד כאורחי היבואנית אל אירוע רכיבה שהופק עבורנו בהר חורשן. במסגרת האירוע הועמדו לרשותנו שלושה אופנועי ק.ט.מ (exc-f350 ,exc250 ,exc300) עם בולמי זעזועים סטנדרטיים, שנקראים WP xplore, ושלושה אופנועים דומים שעליהם הותקנו בולמים קדמיים מדגם cone valve ובולם אחורי מדגם Trax המתקדמים יותר.

    על קצה המזלג, וכדי שלא לחפור יתר על המידה, נזכיר רק שכאשר אנחנו אומרים “בולמי זעזועים” אנחנו מתכוונים בדרך כלל למכלול שכולל קפיץ – שמטרתו לספוג את המהמורות והקפיצות של כלי הרכב, וכן בוכנה די מתוחכמת שנועדה לרסן את פעולות הסגירה, ובעיקר הפתיחה, של הקפיץ הזה, וגם למנוע ממנו להמשיך במה שהוא הכי אוהב, שזה להיסגר ולהיפתח בלי סוף.

    המהדרין נוהגים לחלק את מהלך הפתיחה והסגירה של המערכת הזאת לשלושה, ולספר שהשליש הראשון של כיווץ הקפיץ מכונה “שקיעה ראשונית” ואופי הפעולה שלו משפיע בעיקר על האיזון בין החלק האחורי לקדמי של האופנוע בעת רכיבה. השליש השני, האמצעי, של מהלך הכיווץ משפיע בעיקר על נוחות הרכיבה. “גיהוץ” של הדרך או – להיפך מכך – “בעיטות” מוגזמות – צריך לייחס לחלק הזה של הפעולה. יש גם את השליש השלישי, המכווץ ביותר, שבו מפרידים בין הגברים לילדים: בולם איכותי ומכוון כראוי (כך מספרים לנו מי שרוצים למכור לנו בולמים איכותיים) יעזור לנו לצאת ממצבי קיצון שבהם, בקצה המהלך שלו, בולם גרוע יסבך אותנו בצרות. אנשים פשוטים יותר, אגב, מדברים על כיווץ הקפיץ ועל “שיכוך ההחזרה” שלו, כלומר על השליטה ברמת ההתפרעות שלו כשהוא נפתח.

    ברוב בולמי הזעזועים הממוצעים ומעלה אפשר לכוון את קשיחות הכיווץ ואת שיכוך ההחזרה, ואת זה צריך לבצע גם בהתאם למשקל הרוכב וגם לפי סגנון הרכיבה, תנאי הדרך והעדפת הרוכב. בחלק מן הבולמים, למשל בסדרת cone valve, מופרד נוזל הסיכוך של מוטות המזלג מן הנוזל ההידראולי שמשמש את בולם הזעזועים עצמו. לצורך זה מאוחסן הנוזל של הבולם בתוך תא (“מחסנית”) נפרד, וכך הוא מתחמצן פחות ואורך החיים היעיל שלו ארוך יותר.

    אנשי WP מספרים שהם לא סתם גובים יותר כסף תמורת הבולמים המקצועיים שלהם אלא גם בונים אותם מחומרים איכותיים יותר ובין השאר מצליחים להשיג  מקדם חיכוך נמוך יותר בין חלקים נעים. לדבריהם, מתלה ה-cone valve הקדמי משיג שיכוך החזרה מהיר שמסייע לחידוש האחיזה לאחר  מהמורה, ואילו בולם ה-Trax האחורי מתאפיין בפרוגרסיביות: שני השלישים הראשונים של המהלך שלו רכים יחסית והשליש האחרון קשיח. אפשר לכוון אותו באופן מותאם למהירויות נמוכות או גבוהות, וגם לו יש שיכוך החזרה מהיר שמסייע לחידוש האחיזה.

    טוב חאלאס עם החפירות, איך זה נוסע?

    הר חורשן תמיד מקדם בברכה נהגים ורוכבים (וכדי שזה יישאר ככה צריך לדאוג גם לשלוותם של מי שנמצאים שם ואינם ממונעים), ואנחנו רכבנו על סינגלים מסולעים, על אבנים, בשבילים, קיפצנו מעבר ל’דרופים’ וחישלנו מדרגות. רכבנו לאט ורכבנו מהר, השתדלנו גם לעשות את כל הטעויות האפשריות ומצד שני גם לרכוב הכי זורם והכי נכון שהצלחנו, והכל למענכם, הכל כדי שנוכל לחוש את ההבדלים בין הבולמים הסטנדרטיים לבין אלה המשודרגים.

    התחושה הראשונית שמתקבלת על האופנועים עם הבולמים היקרים היא של קשיחות, והם עובדים ומגיעים לשיאם ככל שהתנאים נעשים קשים וכשהמהירות עולה. עם הסט המשופר קיים פחות צורך לתקן נדנודים לא רצויים באמצעו עבודת גוף, ולעומת זאת על שבילים מהודקים הם יוצרים תחושה פחות “מגהצת”. באופן כללי אפשר לקבוע שלא מדובר באחיזת עיניים אלא במערכת מועילה.

    הריבאונד (שיכוך ההחזרה)יציב יותר והבולמים מסייעים לתיקול ולצליחה של מכשולים, מה שמביא את הרוכב למהירות ממוצעת גבוהה יותר. כאשר חזרתי אל הדגמים הסטנדרטיים קל היה לחוש בשיבושי הדרך ובעובדה שהם לא מעלימים באותה מידה טעויות רוכב. הם גם מתקשים יותר לשמור על קו ההתקדמות לאחר יציאה מאיזון.

    יתרון חשוב אחר של הסט המשופר נובע מן האפשרות לכוון ולהתאים אותו טוב יותר, ובקלות, לסגנון הרכיבה והרוכב, כמו גם הגמישות התפעולית הטובה יותר שלהם. לשם השוואה, כאשר מכוונים את הבולם הסטנדרטי למצב הקשוח שלו, כדי להתגבר על ‘אימפקטים’ חזקים או ‘דרופים’ גבוהים, מאבדים כמעט את כל יכולת השיכוך שלו, מה שפוגם ברכות ובנוחות הרכיבה. ב-cone valve, לעומת זאת, ישנה אפשרות לכוון בנפרד את שלוש פעולות השיכוך וכך להגיע לפשרה הרבה יותר מדויקת ומתאימה.

    להחליף בולמים או אולי את כל האופנוע?

    תמיד עדיף להיות צעיר, בריא ועשיר, וקל להמליץ למי שאין לו מגבלה כלכלית  לשדרג כל רכיב ורכיב באופנוע, עם דגש על בולמי הזעזועים תחילה. העניין הוא שהבולמים של WP הם תענוג לא זול, אז תכינו את עצמכם למספרים הבאים:

    סט בולמים לאופנוע אנדורו שתי-פעימות וארבע פעימות מתוצרת ק.ט.מ  והוסקוורנה עולה 28,372 ש”ח. סט דומה לאנדורו שתי-פעימות או ארבע פעימות מתוצרת בטא עולה 27,070 ש”ח. אם יש לכם מוטוקרוס SX 85  של ק.ט.מ תכינו 23,129 ש”ח, ואם יש לכם ימאהה YZ250f  שאתם זוממים לשדרג תכינו בבקשה 27,070 ש”ח. כל המחירים, אגב, כוללים מע”מ והרכבה.

    אז מי שכסף לא מהווה בעיה מבחינתו בהחלט יכול להתחבר לרעיון שד.ל.ב מנסה לקדם, לפיו בולמים טובים משפרים את חוויית הרכיבה ואת הביצועים של כל אופנוע, אבל עבור רוכבים חובבים מדובר בהוצאה לא נמוכה ולא ממש שווה לכל נפש.

    בואו לא נשכח גם ש-ק.ט.מ
    לא לבד בשטח, ואפשר לקנות גם אופנועים מתוצרת יאמאהה, גאס-גאס, TM או שרקו (בגרסת פקטורי) שבאים מוכנים עם בולמים איכותיים מתוצרת קאייבה או אוהלינס ועם תג מחיר כולל נמוך מזה שמוצע כאן. בנוסף, אפשר גם לקנות קיטים מתוצרת RACE TECH תמורת מאות דולרים בודדים ולהתקין אותם בסיוע של בעל מקצוע כדי לקבל שדרוג משמעותי לפעולת הבולמים.

    יום הרכיבה בחסות יבואני WP הבהיר לי שמדובר באמת ב”בולמי קצה” ברמה הגבוהה ביותר, ושהם פועלים היטב ומתקשרים נהדר עם מי שאוהב קצב גבוה והרבה גז ביד. מי שיכול להרשות לעצמו את המחיר מקבל מוצר מקצועי, בסטנדרטים הגבוהים ביותר, והוא ללא ספק ישדרג את האופנוע ואת ההנאה שלו מן הרכיבה.


    צילומים: בני דויטש

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.