• Ad
  • האם אמזון הרגע המציאה יצרנית רכב חדשה?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    בסוף השבוע, במהלך מסיבת עיתונאים שבה פרש ג'ף בזוס, המייסד והבעלים של ענקית המסחר אמזון, את משנתו אודות הגנת הסביבה, הוא הכריז גם על הולדתה הרשמית של יצרנית רכב חדשה. המיליארדר אמר שאמזון תרכוש מן הסטארט-אפ האמריקני 'ריביאן' 100,000 משאיות חלוקה חשמליות, וזאת כחלק מן המחויבות של החברה לצמצם את הפגיעה הסביבתית ולעבור לצריכת אנרגיה רק ממקורות מתחדשים.

     

     

    עד לאמצע השנה שעברה היו מעטים בלבד מחוץ לתעשיית הרכב ששמעו בכלל את השם 'ריביאן', וגם בתוך התעשייה רבים פטרו אותה בתור "עוד חברה קטנה עם הכרזות גדולות". אלא שכבר מן הרבעון האחרון של 2018, ובמיוחד לאחר שבזוס בעצמו יצר קשר עם ריביאן ואמזון השקיעה בה 700 מיליון דולר, נראה שנקודת המבט כלפי החברה הקטנה ממישיגן השתנתה לחלוטין.

    כדי לשים דברים בפרופורציות, החוזה בין ריביאן לאמזון נפרש אמנם על-פני 4 שנים (אם הכל יתגלגל לפי התוכניות), אבל מעט מאד יצרניות רכב מייצרות 100,000 משאיות חלוקה, כמעט אף אחת מהן לא מייצרת משאיות חלוקה חשמליות מתקדמות, ואף לא אחת מהן קיבלה הרגע מאמזון הזמנה בהיקף של כ-10 מיליארד דולר…
    התוכנית, נכון ליום ההכרזה עליה, היא שריביאן תפתח משאיות חלוקה על-גבי הפלטפורמה החשמלית הקיימת שלה (שנקראת R1) ותתאים אותן באופן בלעדי לצרכים של אמזון. במקביל, החברה תקים קו הרכבה נפרד במפעל שלה באילינוי, ותתחיל למסור משאיות ראשונות תוך מעט יותר משנה מהיום. במהלך 2021 כולה תספק ריביאן לאמזון את 10,000 המשאיות הראשונות, ואת כלל ההזמנה עד לשנת 2024.

     

     

    ריביאן, שהנהלתה ממוקמת במישיגן, רכשה לפני כשנתיים מפעל הרכבה נטוש של מיצובישי במדינת אילינוי השכנה והקימה בו מערך לייצור כלי רכב חשמליים על בסיס פלטפורמת R1 שלה. בתערוכת לוס אנג'לס, באוקטובר 2018, היא חשפה אבות טיפוס של רכב שטח ושל טנדר שנקראים R1S ו- R1T, והיא מתכוונת להשיק את סדרות הייצור הראשונות שלהם כבר במהלך השנה הקרובה.

    כאמור, אמזון פנתה אל ריביאן, ובחודש פברואר השנה השקיעה בה 700 מיליון דולר. בעקבותיה, בחודש אפריל, ביצעה גם פורד האמריקנית השקעה משמעותית, בהיקף של 500 מיליון דולר, ואף הכריזה על כוונתה להשתמש בפלטפורמת R1 כבסיס לכלי רכב שיישא את סמל האליפסה הכחולה. מוקדם יותר החודש הכריזה חברת 'קוקס' על השקעה של 350 מיליון דולר ב'ריביאן'. קוקס היא חברת אחזקות שתחת כנפיה חוסה קבוצה ענפה של עסקים מתחום המסחר והשירותים לרכב, בהם בין השאר אתר המסחר המקוון Autotrader וחברת המחירונים הגדולה Kelley Blue Book. שתי החברות מנסות לפתח יחד שותפויות בתחום הקמעונאות הדיגיטלית וכן בתחומי השירות לרכב והלוגיסטיקה. סך כל ההשקעות בריביאן, שהיא חברה פרטית, נאמד עד כה בכ-1.9 מיליארד דולר.

     

     

    ריביאן הוקמה בשנת 2009 על ידי RJ Scaringe, בוגר MIT, שתכנן בסך הכל לפתח ולבנות מכונית ספורט חשמלית. כשנתיים לאחר מכן הוא שינה את המיקוד שלו לכיוון הפיתוח של כלי רכב אוטונומיים, ולצורך זה העביר את משרדי החברה למישיגן – שם נמצאת ליבת העסקים ההיסטורית של תעשיית הרכב האמריקנית ורבים ממרכזי המחקר והפיתוח שלה.
    בהמשך שינתה ריביאן פעם נוספת את המיקוד שלה, אם כי מבלי לזנוח לגמרי את התחום האוטונומי, והחלה לפתח פלטפורמה לרכב חשמלי. בשנת 2017 היא רכשה, כאמור, את המפעל ששימש בעבר את מיצובישי והוא נמסר לה כאשר הוא למעשה ערוך ומוכן לייצור רכב. בסוף אותה שנה הכריזה ריביאן על כוונתה לייצר טנדר לחמישה נוסעים (R1T) ורכב שטח לשבעה נוסעים (R1S), כאשר בעתיד הם אמורים להיות מסוגלים להשיג נהיגה אוטונומית ברמה 3, כלומר אפשרות לנהיגה "ללא מגע יד אדם" על כבישים מוגדרים (סוג של בקרת שיוט אדפטיבית מתוחכמת) – תחת בקרה ושליטה מוחלטים של נהג אנושי.

    ההשקעה המשמעותית הראשונה ב'ריביאן', בהיקף של 200 מיליון דולר, בוצעה בשנת 2018 על-ידי בנק ההשקעות Standard Chartered, ובנוסף להשקעה של פורד ידוע גם על גישושים שנעשו מצד ג'נרל מוטורס. ריביאן מעסיקה כיום יותר מאלף עובדים, ויש לה פעילויות מחקר ופיתוח גם בקליפורניה, ובבריטניה

    העניין של אמזון

    כמו כל חברות הענק בעולם גם אמזון חייבת למרק את מצפונה הסביבתי, ובמיוחד מכיוון שזאת חברת לוגיסטיקה ששורפת הרבה מאד דלק ומייצרת המון גזים רעילים ומזיקים. נכון להיום מתפארת אמזון בכך ש-40% מן האנרגיה שלה מופקת ממקורות מתחדשים, ובהופעה של בזוס בסוף השבוע הוא התחייב להגיע לשיעור של 80% אנרגיה מתחדשת תוך כחמש שנים, ו-100% עד לשנת 2020.

    הדרך היחידה להשיג 100% שימוש באנרגיה מתחדשת היא להפסיק להשתמש בכלי רכב שמונעים במנועי בעירה פנימית, וכאן, כמובן, נכנסת לתמונה ריביאן. באמזון אמורים שמעבר לשימוש ב-100,000 משאיות החלוקה החשמליות יצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני ב-4 מיליון טונות בשנה. "יש לנו הרבה משאיות חלוקה", אמר בזוס, "וכולם שורפים היום דלקי מאובנים. אבל כאשר אתה ניגש לפתור בעיה כמו משבר אקלים אתה חייב להניע את הכלכלה ולעודד אותה לבנות מוצרים ושירותים מתאימים, כדי לגרום לחברות הגדולות לעמוד בהתחייבויות כלפי כדור הארץ והאנושות".

     

     

    המפסיקה הגדולה באמת מן העסקה הזאת היא דיימלר-בנץ (מרצדס), אשר חתמה עם אמזון על חוזה של מספר שנים לאספקת 20,000 משאיות חלוקה מדגם 'ספרינטר' ואף הצהירה בעבר שאמזון היא הלקוחה הגדולה ביותר שלה בפלח השוק הזה. לדיימלר-בנץ היו כל הכלים וכל האפשרויות לפתח רכב חשמלי מהר יותר ובאופן הרבה יותר יעיל מאשר לחברת הזנק צעירה ואלמונית, אבל המציאות מוכיחה שהם פספסו את ההזדמנות שלהם.

     

    The post האם אמזון הרגע המציאה יצרנית רכב חדשה? appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.