• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
    בקרוב: מערכות הגבלת מהירות באופנועים

    רכיבה על אופנועים קשורה בקשר בל יינתק עם תחושת חופש, וגם עם מהירות, אבל החלק השני של התחושה הזאת צפוי להיות מוגבל ממש בקרוב. אם יאושרו תקנות שמתבשלות כעת באיחוד האירופאי תוגבל בעוד לא הרבה זמן האפשרות של רוכבי הדו-גלגלי לסחוט את המצערת.

     

     

    הגבלת המהירות המרבית של אופנועים נגזרת בין השאר מהגבלה דומה שעתידה להיות מוטלת על מכוניות נוסעים, וזאת כחלק מתוכנית Vision Zero של האיחוד אשר הציב לעצמו יעד של הפחתת 50% ממספר הרוגי תאונות הדרכים עד לשנת 2030. בין התקנות שנבדקות מקודמת חובת החיבור הסלולרי בין כל אופנוע חדש לבין מרכז חירום – מה שיאפשר הזעקה מהירה מאד של עזרה על בסיס מיקום גיאוגרפי, וגם זה – למעשה – שכפול של תקנה אירופאית שמחייבת זה מכבר את יצרניות המכוניות.

    אז למה פתאום רוצים המחוקקים באירופה להתערב ולהגביל לכם את מהירות הרכיבה?

    העובדה "השולית" היא שמהירות לכשעצמה מהווה גורם זניח יחסית מבין כלל הסיבות לתאונות. אלא שהתוכנית האירופאית כוללת שורה ארוכה של צעדים שנועדו להגביר את הבטיחות על הכבישים, כלומר שמדובר בצעד אחד מבין צעדים רבים ושונים שננקטים כדי להשיג בסופו של דבר יעד נכסף לפיו אף אדם לא ימות או יפצע קשה בתאונת דרכים. הרעיון המסדר הוא להותיר כמה שפחות שיקול דעת בידי נהגים וכך לצמצם את מרכיב הטעות האנושית.

     

    בקרוב: מערכות הגבלת מהירות באופנועים

    כבר בשנת 2019 החליט הפרלמנט של האיחוד האירופי לחייב התקנה של מערכות אקטיביות להגבלת מהירות במכוניות. תקנה זאת תיכנס לתוקף כבר באמצע השנה הבאה, ועד כה, היות שהתקנה נכתבה למכוניות, הוחרגו ממנה כלי רכב אחרים ובמיוחד רכב דו-גלגלי (בעיקר מסיבות טכנולוגיות).

     

     

    מערכת אלקטרונית להגבלת מהירות נקראת Intelligent Speed Assistance (ISA) והיא כוללת יחידת גילוי שמזהה את תמרורי המהירות. בגרסתה הקודמת הוצג על לוח המכשירים "תמרור" שעליו מצוינת המהירות המרבית המותרת בקטע דרך מסוים. גרסאות מתקדמות יותר מספקות התרעות קוליות ו/או ויזואליות ואף מגבילות פיזית את המהירות לפי בחירת הנהג.

    הסידור האלקטרוני לכשעצמו פשוט מאד: המערכת מתקשרת עם מחשב הניהול של המנוע ופשוט מגבילה באמצעותו מהירות הנסיעה. מידע אודות המהירות המותרת בכל קטע דרך מתקבל באופן אופטי באמצעות ראיה ממוחשבת ו"קריאת" תמרורים, ו/או באמצעות מערכת ניווט שמבוססת על מיפוי שמתעדכן בזמן אמת ורכיב GPS.

    כל התחכום הזה לא פורמט עבור אופנועים עד לא מזמן, אבל בשנים האחרונות סוגרות יצרניות האופנועים את הפער וגם הן מפתחות במהירות מערכות בטיחות אקטיביות מבוססות ראדאר ומצלמות. כאשר מערכות אקטיביות מוצעות באופנועים סדרתיים (למשל מערכות בקרת שיוט אקטיבית שכבר מוצעות על-ידי דוקאטי, ק.ט.מ. וב.מ.וו) ובמקביל מוצעות גם מערכות ניווט (בין אם הן מותקנות פיזית או באמצעות קישורית מהטלפון הסלולרי) מתאפשר השילוב של מערכות הגבלת מהירות עם החומרה הקיימת.

     

     

    רוכבי אופנועים רבים הביעו חשש מפני צעד כזה, ופדרצית עמותות הרוכבים באירופה (FEMA) הביעה לאחרונה תמיכה בתכנית הכללית לצד הסתייגות מתקנת הגבלת המהירות. לדברי נשיא הפדרציה: "אנחנו לא תומכים באף התערבות טכנית שלוקחת את השליטה המלאה מהרוכב. לכן, למרות שאנו מבינים את הצורך להפחית את המהירות בתנאים מסוימים, אנחנו מתנגדים לכל התעברות של מערכת הגבלת מהירות שתגביל את פעולת המנוע ורואים בכך כסכנה לרוכבים".

    כפי שיספר לכם כל מדריך רכיבה מתקדמת, המפתח להישרדות של רוכבים בתנועה צפופה טמון בנהיגה במהירות גבוהה מעט יותר מאשר קצב התנועה על הכביש. בעידן של מערכות ISA תהיה גישה כזאת כמעט בלתי אפשרית. חשוב רק להדגיש שמערכות הגבלת המהירות אינן קשיחות לגמרי ואפשר לעקוף אותן ולהאיץ בעת הצורך גם מעבר למהירות המומלצת. כל שנדרש לצורך זה הוא לחיצה ארוכה יותר על דושת התאוצה (או המצערת באופנועים).

     

    לא ברור עדיין כיצד יגיבו יצרניות האופנועים למהלך – אם וכאשר הוא יתקבל – אך יישום מערכת כזאת באופנועים שמצוידים במערכות בטיחות אקטיביות צפוי להיות פשוט יחסית.

    חשש אחר הוא שחיוב ההתקנה של מערכות כאלה באופנועים זולים עלול לגרום לתייקרות משמעותית, ולכן ייתכן שחלק מיצרניות האופנועים פשוט יגבילו באופן קבוע את המהירות המרבית – כפי שבחרו לעשות וולוו ורנו במכוניותיהם. זה אגב המקום להרהור אודות העובדה שאך לפני שני עשורים הייתה המהירות המרבית מקדם מכירות היסטרי בעולם האופנועים , מה שגרר את היצרניות היפניות למרוץ חימוש טכנולוגי.

     

    בקרוב: מערכות הגבלת מהירות באופנועים

    ומה זה אומר לגבינו?

    התקינה הישראלית מבוססת לכאורה על תקינה אירופאית, עם הקלות לתקינה אמריקנית, אלא שחלק מן התקנות האירופאיות מוכנסות לספרי החוקים הישראלי באחור רב. לדוגמא – מכשיר טכוגרף דיגיטלי במשאיות נדרש באירופה מזה יותר מעשור ואצלנו עדיין מוחלפים טכוגרפים אלקטרוניים ובמקומם מותקנים מכשירים אנלוגיים ישנים. בכל מקרה צפוי שמערכות כאלה לא יהיו יעילות במיוחד בישראל לנוכח הפיגור בתמרור ובסימוני כבישים. לשם שינוי אולי הפעם יוכלו רוכבים ישראלים לברך על כך שהם גרים במדינת ישראל.

    The post האופנוע שעצר אותי: בקרוב צפויה הגבלת מהירות באופנועים first appeared on TheDoo.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האופנוע שעצר אותי: בקרוב צפויה הגבלת מהירות באופנועים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.