• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    משבר השבבים העולמי, אשר פרץ כאחת התוצאות של מגפת קורונה, פוגע במגוון רחב של תעשיות ושירותים, וביתר שאת בתעשיית הרכב – בעיקר באירופאית ובאמריקנית. משבר זה חשף את החולשה ואת הרגישות של ארצות הברית ואירופה, אשר אמנם מייצרות לא מעט שבבים אבל בכל זאת תלויות יותר מידי בטאיוון, יפן וסין שהשקיעו בתעשיות שלהן במשך שנים.

     

    אירופה הקימה נבחרת למאבק במשבר השבבים

     

    מי שמנסה לתקן את התקלה הכואבת הזאת הוא קונסורציום חדש יחסית, אשר מונה 34 חברות וגופים שהתאגדו במסגרת פרויקט Transform. פרויקט זה קיבל מימון של האיחוד האירופאי ושל ממשלות לאומיות במטרה לפתח דור חדש של מוליכים למחצה ("שבבים") ובעיקר את שרשרת האספקה שלהם. בראש הקבוצה עומד תאגיד הענק הגרמני בוש – אשר בין השאר נחשב לספק החלקים הגדול ביותר של תעשיית הרכב העולמית.
    בקונסורציום חברים גופי תעשייה מובילים וגם אוניברסיטאות ומכוני מחקר מאוסטריה, צ'כיה, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ושוודיה, הוא הוקם רשמית בחודש מאי השנה, פעילותו וסדר היום שלו הוכרזו כעת, והוא מתוכנן לפעול עד לסוף שנת 2024.

    במסגרת הפרויקט יפותחו שבבים מסוג 'סיליקון קרביד' (SiC) שמסוגלים לפעול בטמפרטורות גבוהות ולכן דורשים מערכת קירור פשוטה יותר וחסכונית באנרגיה. סיליקון קרביד נחשב גם לבעל שדה חשמלי חזק יותר, מה שמאפשר לרכיבים שעשויים ממנו להיות קטנים יותר בעיצובם אך יחד עם זאת לספק יעילות המרת הספק גבוהה יותר. להערכת המומחים, בהשוואה לשבבי סיליקון קונבנציונליים צפויים שבבים כאלה לחסוך עד 30% מן האנרגיה, בהתאם לאופי השימוש בהם.

     

    אירופה הקימה נבחרת למאבק במשבר השבבים

     

    אחת המטרות המרכזיות של פרויקט 'טרנספורם' היא להקים שרשרת אספקה אירופאית עמידה, מתוך הבנה שהביקוש לטכנולוגיה הזאת צפוי לגדול במהירות, בעיקר לנוכח הזינוק בביקוש ל"יישומים עתירי אנרגיה" כמו מערכות הנעה לרכב חשמלי, כמו גם תשתיות הטעינה שלהם ובכלל זה עמדות טעינה וגריד לאספקת חשמל.

    קברניטי הפרויקט מסבירים שמטרתו היא לפתח שרשרת ערך שלמה ותחרותית למוליכים למחצה אשר תאפשר "הבנה של אינטראקציות מורכבות, תקצר את מחזורי הפיתוח ותשפר את העקביות לאורך שרשרת הערך". הם מדגישים שעל אף שאירופה "ממוקמת היטב בתחום אלקטרוניקת הכוח (PE), עם שחקנים גלובליים כמו בוש, STMicroelectronics ו-Infineon וכן מובילי חדשנות כמו Soitec, Danfoss ו-Semikron – מחקר ופיתוח של PE מבוסס SiC נחוץ לריבונות אירופית בתחום אלקטרוניקת הכוח. זאת טכנולוגיה חיונית לאתגרים חברתיים חשובים רבים בתחומי הבריאות, הדיגיטליזציה, האקלים, האנרגיה, הניידות והחקלאות".

     

    אירופה הקימה נבחרת למאבק במשבר השבבים

     

    יישומי "אלקטרוניקת כוח" (PE) נמצאים במרכזן של מערכות אלקטרוניות רבות ובין השאר שולטים במיתוג שלהן ומצמצמים למינימום את הפסדי החשמל. נכון להיום עשויים רוב השבבים המקובלים במכשירים האלה מסיליקון טהור במיוחד אבל בעתיד – בין השאר בזכות פרויקט 'טרנספורם', הם יוחלפו יותר ויותר בסיליקון קרביד אשר מציע – כאמור – מוליכות חשמלית טובה יותר, וכן מאפשר תדרי מיתוג גבוהים יותר בתוך כדי יצירת פחות חום וחיסכון באנרגיה.

    חברת מחקרי השוק והייעוץ Yole צופה שבין השנים 2021 ל-2025 יגדל שוק ה-SiC בממוצע ב-30% בשנה עד להיקף של יותר מ-2.5 מיליארד דולר בשנה. לנוכח סכום זה נראה שההשקעה של האיחוד האירופאי וגופים לאומיים בשבע המדינות האירופאיות – כ-100 מיליון דולר שהוקצו לפרויקט טרנספורם – צפויה להיות מאד משתלמת.

    בין עשרות החברות שמשתתפות בו אפשר לציין את: Aixtron, Danfoss, EV Group, Premo, Saint-Gobain, Semikron, Soitec, STMicroelectronics ו-Valeo-Semens Automotive. ארגונים מדעיים שמשתתפים כוללים את אוניברסיטת ברנו לטכנולוגיה, CEA Leti, Fraunhofer IISB ואוניברסיטת סביליה.

     

    אירופה הקימה נבחרת למאבק במשבר השבבים

     

    אגב, ללא כל קשר לפרויקט זה הכריזה חברת בוש בעצמה על השקעה של יותר מ-400 מיליון אירו בהרחבת קווי הייצור במפעלים שלה בערים דרזדן ורייטלינגן, שם היא מייצרת מוליכים למחצה. השקעה נוספת זאת מוקצית כמובן לנוכח המחסור העולמי בשבבים, היא תבוצע כולה במהלך 2022 ורובה מוקצה למערך ייצור השבבים החדש של החברה בדרזדן. כ-50 מיליון אירו מן הסכום המתוכנן יושקעו במפעל בראוטלינגן, ואילו 150 מיליון אירו יושקעו במפעל של החברה בעיר פננג שבמלזיה.

    לקריאה נוספת:

    כיצד ומתי יסתיים משבר השבבים?

    The post אירופה הקימה נבחרת למאבק במשבר השבבים appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אירופה הקימה נבחרת למאבק במשבר השבבים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.