• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    אופל הגרמנית, אשר נרכשה לפני כמעט שלוש שנים על-ידי פיג'ו-סיטרואן מידי ג'נרל מוטורס, תשיק בתוך חודשים ספורים את מכונית הראלי החשמלית הראשונה בהיסטוריה.

     

     

    המכונית, אשר נקראת אמנם Corsa-e Rally אבל לא מעט חלקים מתוך קורסה הסדרתית החדשה יוסרו ממנה כדי להפחית משקל, נמצאת כרגע בשלבים מתקדמים של פיתוח ועוברת מבחני נהיגה אינטנסיביים במתקן הניסויים של אופל בסמוך לעיר דודנהופן שבגרמניה. במתקן זה סלול מסלול ניסויים באורך של כ-4.8 קילומטרים שרובו כביש מהיר וכ-900 מטרים מתוכו מדמים סלילה מחוספסת.
    כעיקרון, כדי להתחרות במירוצי ראלי בינלאומיים חייבים אנשי אופל להוכיח שמדובר במכונית "סדרתית" ולכן עליהם לייצר כמה עשרות מכוניות שיימכרו לקבוצות מירוצים וללקוחות פרטיים. היעד הראשון של אופל הוא להשתתף בגביע הראלי של ADAC, במסגרת אליפות הראלי הגרמנית – ולהתמודד שם מול מכוניות ראלי רגילות, מונעות במנועי בנזין.
    אופל תהיה אמנם יצרנית הרכב הראשונה שמשחררת מכונית ראלי חשמלית לשוק, אבל היא בוודאי לא היחידה שעובדת על פרויקט כזה. יונדאי, למשל, מתכוונת להשתתף בעונת 20/21 של ראלי ניו-זילנד עם גרסת ראלי חשמלית של 'קונה', אם כי במקרה הזה לא מדובר בפרויקט בלעדי של היצרנית אלא בשיתוף פעולה בין היבואנית של יונדאי לניו-זילנד עם אוניברסיטה וקבוצת מירוצים מקומית.

    בשלב זה מתמקדים אנשי אופל ב"צבירת קילומטראז'" במטרה ללמוד כיצד מתנהגת המערכת החשמלית בכלל והסוללות בפרט, ולאסוף כמות גדולה של נתונים. לאף יצרנית רכב כיום אין עדיין ניסיון מעשי עם ההתנהגות של מכונית חשמלית בתנאי מירוץ שטח, שבמהלכו נחבטות כל המערכות בעוצמות הרבה יותר גבוהות מאשר במירוצי כביש. ליצרניות, וגם לנהגי המירוצים, אין עדיין מספיק ידע גם בנוגע להתנהגות הדינמית של מכוניות חשמליות במירוצי שטח, ונהגים יצטרכו ללמוד, למשל, כיצד משפיעה חלוקת המשקל על יכולת הפניה ועל התנהגות המכונית בתוך כדי בלימה והאצה.

     

    אתגרים ספציפיים נוספים – בעיקר לנוכח החשיפה לתנאי אקלים מגוונים שכוללים קור וחום קיצוני ורמות שונות של רטיבות ולחות, כוללים לימוד מעשי (להבדיל מהדמיות תיאורטיות) של התנהגות הסוללה, גם מבחינה חשמלית וגם מבחינה פיזית וכימית. התוכנית של אופל רצה בימים אלה על שתי מכוניות הניסוי הראשונות, ולאחר הפקת מסקנות ייבנו 20 יחידות אשר יונעו באמצעות מנועים בהספק של 136 כוחות סוס ומומנט של כ-28 קג"מ. 15 מבין אלה יימסרו לקבוצות מירוץ פעילות אשר יבצעו בהן ניסויים מעשיים נוספים, והכל כדי להיות מוכנים בזמן לפתיחת העונה, ביולי 2020.

    כאמור, מכוניות הראלי החשמליות של אופל תתמודדנה מול מכוניות ראלי "רגילות", ובשונה מאשר אצלנו, בגרמניה ובאירופה יש לאליפויות הראלי הלאומיות והבינלאומיות חשיפה עצומה וקהל אוהדים גדול. המשמעות, לכן, היא שהטכנולוגיה החשמלית בכלל, ובפרט היכולת שלה להתמודד מול מכוניות אחרות ומול אתגרי הנהיגה בשטח – צפויה לקדם מאד את האהדה (ולכל הפחות את העניין) בהנעה חשמלית. אחד האספקטים המעניינים, אך גם המשעשעים, של מכונית ראלי חשמלית הוא שהיא לא תייצר את פס הקול האופייני למכונית מירוץ בכלל ולמכונית ראלי רגילה בפרט, וצריך לקוות רק שזה לא יפיל חללים בקרב צופים לא אחראים שנוהגים לשוטט מידי פעם על תוואי המסלול בתקווה לתפוס זוויות צפיה או צילום טובות.

    תיאורטית, למכונית מירוץ חשמלית, באשר היא, יש יתרון מבחינת חלוקת המשקל היות שאפשר להתקין את הסוללות הכבדות בתחתית המרכב ולהוריד את מרכז הכובד. מצד שני, היתרון הוא גם חיסרון: הסוללות עדיין שוקלות הרבה מידי ומכילות פחות מידי אנרגיה…

     

    אנשי אופל מתעקשים על כך שהסוללות של Corsa-e Rally זהות לסוללות שבהן נעשה שימוש בקורסה החשמלית הסדרתית, ולו היו קבועים כבר חוקים לתחרויות של מכוניות ראלי חשמליות ייתכן שזאת אפילו הייתה דרישת חובה. מדובר בסוללות עם קיבולת של 50 קילוואט שעה שמספקות (למכונית הסדרתית) טווח נסיעה של כ-337 קילומטרים, לפי תקן WLTP. אנשי אופל מספרים שבגרסת הראלי ישנם שלושה "מצבי נסיעה": 'מצב תחרות' שמשגר לגלגלים את מלוא כח המנוע ותפוקת החשמל, עם מומנט מרבי של כ- 60 קג"מ, 'מצב גשם' שמיועד לתאוצות עדינות יותר בתנאי נסיעה חלקלקים, ו'מצב חיסכון' שמשמר כמה שיותר מן ה"מיץ" של הסוללה, ובו ייעשה שימוש בקטעי נהיגה מנהלתיים בין הקטעים התחרותיים.

    אגב, מכונית ראלי חשמלית, שנבנתה במיוחד, השתתפה – די בהצלחה יש לומר – במירוץ הדקאר שנערך לפני כשלוש שנים בין ארגנטינה, פרגוואי ובוליביה, ואילו פולקסווגן – כאשר החלה לקדם את העניין הציבורי ביכולות של המכוניות החשמליות מסדרת ID שלה, הריצה מכונית חשמלית חזקה במיוחד במירוץ טיפס הגבעה החשוב בעולם – פייקס פיק האמריקני.

    גם מארגני אליפות העולם בראלי קרוס (WRX) התכוונו להריץ קטגוריה ייעודית למכוניות חשמליות כבר בעונת 2020, אלא שלמרבה הצער הם לא הצליחו להשיג התעניינות מספקת של יצרניות רכב. ככל הידוע, בעונת 2021 תתקיים סדרה מעורבת של מכוניות "רגילות" ומכוניות חשמליות – וצריך לומר שמירוצי ראליקרוס נשמעים כמו יעד קל יותר ליצרניות רכב חשמלי מאשר מירוצי ראלי, וזאת בגלל טווחי הנסיעה הקצרים יותר.

     

     

    בכל מקרה, אם אתם בעניין של להריץ מכונית ראלי חשמלית בגביע ADAC לעונת 20/21 תוכלו לבצע כבר בימים אלה הזמנה לאחת מ-15 מכוניות הראלי החשמליות הראשונות בהיסטוריה. פרטים נוספים: www.opel-motorsport.com

    The post אופל מפתחת מכונית ראלי חשמלית ראשונה בהיסטוריה appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אופל מפתחת מכונית ראלי חשמלית ראשונה בהיסטוריה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.