• Ad
  • אחת השאלות הנצחיות בקרב מי שאכפת לו מן המכונית שלו מוכרעת במחקר חדש. אבל בעלי רכב ישראלים ייאלצו לקנות את השמן שלהם בעצמם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מחקר מקיף חדש אשר פורסם בשבוע שעבר על-ידי ארגון הנהגים האמריקני AAA עונה אחת ולתמיד על אחת ההתלבטויות השכיחות אצל כל מי שמתעניין בשלום המכונית שלו: האם עדיף להשתמש בשמן מנוע מינרלי ולהחליף אותו בתדירות גבוהה, או לבחור בשמן סינטטי ולהשתמש בו לאורך זמן?

     

     

    שתי האסכולות מעלות טיעונים הגיוניים מאד שקשה להתווכח איתם באופן רציונלי מבלי לחקור את הדברים לעומק, וכדי שלא לצלול לעומק הוויכוח נאמר רק שהטענה המרכזית של חסידי "החלפת שמן כל 5,000 ק"מ" היא שאם היתרון העיקרי של שמן סינטטי הוא אורך חיים הרי שאין שום סיבה לשלם מחיר כפול תמורת נוזל שממילא לא יזכה למצות את ייעודו.

    החלפת שמנים, אצל האמריקנים, היא לכל הפחות "אובססיה לאומית" וזה צריך להיחשב לביטוי עדין ביחס למי שמרגישים שאם המכונית שלהם לא עברה החלפת שמן כל 3,000 מייל היא עלולה לסבול מטראומות נפשיות.
    מבחינה זאת אין ספק שהמנטליות הישראלית, שבמידה רבה למדה בעשורים האחרונים את סודות "תחזוקת השבר" היא ממש הפוכה. האמריקנים משתמשים לא רק במוסכים "מורשי יצרן" אלא גם ברשתות לטיפולים מהירים שמתמחות ב"טיפולים קטנים" (החלפת שמנים ומסננים) ובכל מקרה כאשר הם מכניסים מכונית למוסך מוצעות להם מספר אפשרויות לבחירה בנוזל הדם של המנוע.

    קראו גם: הפטנט שיבטל את הצורך להחליף את שמן המנוע

    אצלנו, להבדיל, גם אם מתעלמים מציי רכב שונים שבהם פשוט מדלגים על החלפת שמנים – רבים מן המוסכים לא טורחים לשאול את הלקוחות באיזה שמן הם רוצים שייעשה שימוש אלא מציבים בפניהם עובדה. זאת מכיוון שרוב המוסכים רוכשים את שמני המנוע בכמויות מסחריות שמוזרמות למיכלי אגירה, ולכן רוב המכוניות שמטופלות אצלם, אם לא כולן, מקבלות בדיוק את אותו השמן. עם זאת, כל לקוח ישראלי זכאי ורשאי להגיע למוסך עם שמן מנוע שאותו רכש בעצמו, ולדרוש שבמהלך הטיפול ייעשה שימוש בשמן הזה.

    בדקו ברצינות

    מכל מקום, בדוח המחקר של ה-AAA ישנם 59 עמודים שמסתכמים במסקנה אחת עיקרית ומספר מסקנות משנה. הכותרת היא ששמנים סינתטיים עולים על השמנים המינרליים בשיעור ממוצע של כמעט 50%, ומציעים הגנה טובה יותר על מנועי הרכב תמורת תוספת ממוצעת (במחירי ארה"ב כמובן) של כ-5 דולר נוספים לחודש, וזאת כאשר מבצעים החלפת שמנים בהתאם להוראות יצרנית הרכב (ולא כל 5,000 ק"מ).

    "עם עמידות מעולה בפני הידרדרות", אומרים אנשי הארגון, "הממצאים של המחקר מעלים ששמן סינתטי מועיל במיוחד בכלי רכב חדשים עם מנועי טורבו ובכלי רכב שמבלים זמן רב בפקקי תנועה עם מערכות "דומם והנע" (כיבוי המנוע בעת עמידה), לכלי רכב שגוררים מטענים כבדים ולכאלה שפועלים בתנאי מזג אוויר קיצוני – חם או קר".

    אז נכון, אין כאן חדשות שמפילות מן הרגליים וכולנו ידענו ששמן סינטטי טוב יותר עבור המכונית שלנו, אבל השאלה היא "בכמה"?

    המחקר של AAA מבוסס על שמונה בדיקות תקניות מקובלות בתעשייה שבוצעו בהתאם לתקן ASTM (החברה האמריקנית לבדיקות חומרים) ובהן עמידות, היווצרות משקעים בשמן, תנודתיות, זרימת נוזל (שאיבה) בטמפרטורה קרה, עמידות לחמצון ועוד. כל השמנים שנבדקו עמדו בדרישות התקינה של מכון הנפט האמריקני ובמפרטי ועדת התקינה הבינלאומית.

    בין השאר בדקו עורכי המחקר את השאלות הבאות:
    ש: האם קיימים הבדלים בביצועים בין שמנים מינרליים לשמנים סינתטיים?
    ת: בממוצע, שמנים סינתטיים עולים על השמנים הקונבנציונליים ב -47%.
    ש: מהו אחוז כלי הרכב החדשים שבהם נדרש במפורש שימוש בשמן מנוע סינתטי?
    ת: מעט מאוד כלי רכב "דורשים" שימוש מפורש בשמן סינתטי. עם זאת, רוב יצרניות הרכב דורשות עמידה בסטנדרטים של שמני מנוע כתנאי לאחריות.
    ש: מהי העלות הנוספת, אם בכלל, שקשורה במעבר לשמן סינתטי?
    ת: ההבדל הממוצע במחיר בין שמן מינרלי לשמן סינתטי (בארה"ב) הוא 32 דולר (כ-100 ש"ח) להחלפה.
    ש: מה היא נטיית הציבור (האמריקני) בנוגע לשמנים סינתטיים?
    ת: 44% מהנהגים לא בטוחים אם שמן מנוע סינתטי טוב יותר עבור המנוע שלהם, או שהם לא מאמינים בכך.

    אגודת יצרני השמנים העצמאיים האמריקנית (ILMA) מסרה בתגובה למחקר שהם "עדיין מנתחים את דו"ח המחקר של AAA; עם זאת, נראה כי אין שום דבר מפתיע בממצאים או בהמלצות של AAA. האגודה מביעה את הערכתה לעורכי המחקר על כך שהם הדגישו את העובדה שקטגוריות איכות שהיו נהוגות בעבר עדיין מתאימות למכוניות ישנות יותר – בהתאם לאמור במדריכי השימוש של אותן מכוניות, וכן את העובדה שבמכוניות חדשות חשוב לעשות שימוש בשמנים שלכל הפחות עומדים בדרישות העכשוויות של יצרניות הרכב".

    נראה שמה שהניסוח המעט מסורבל הזה מנסה לומר חשוב במיוחד לבעלי רכב ישראלים: מי שמטפל במכונית חדשה במוסך שמשתמש בשמן מתוך מאגר (ולכן משתמש באותו השמן לכל המכוניות שמטופלות במוסך) חייב לוודא ששמן זה עומד לכל הפחות בדרישות של יצרנית הרכב.

     

     

    מי שמטפל במכונית ותיקה יותר יכול להסתפק גם בשמן פחות יקר, ובתנאי שהוא עומד בדרישות שהיו נהוגות ביום שבו המכונית עלתה על הכביש (וכמובן ששמן מתקדם אך יקר יותר לא יגרום נזק – למעט לכיס). אנשי AAA ניסחו את אותם דברים בדרך מעט שונה בהודעתם לעיתונות כשכתבו ש"בעוד שרק מספר מצומצם של כלי רכב דורשים ספציפית שימוש בשמן סינטטי, כל כלי הרכב יכולים להפיק תועלת משימוש בשמן סינתטי".

    מצד שני, הם גם אומרים בכנות שאף מנוע לא ייפגע משימוש בשמן מינרלי שתואם את דרישות היצרן. לא מן הנמנע שעדיף לפעמים להשקיע את הכסף בארוחה במסעדה במקום בשמן יקר מידי שלא באמת יועיל למכונית ותיקה, אבל במכוניות חדשות עלולה ארוחה כזאת לעלות ביוקר מפני שלשמן הסינטטי בהחלט יש תועלת לטווח הארוך.

    שורה תחתונה

    במכוניות בעלות מנועים מתוחכמים ו/או מוגדשים במגדש טורבו או מגדש על עדיף כנראה להשקיע בשמן סינתטי איכותי, וכך גם במכוניות שעובדות קשה או חשופות לתנאי מגז אוויר קיצוניים. ההיסוס של בעלי רכב כאשר מציעים להם להשתמש בשמן שמחירו יקר כפליים הוא די מובן ואפילו האמריקנים אומרים שהוא "עלול לנבוע מאי אמון במוסך".

    כך או אחרת, לפני שבוחרים שמן מנוע או מדברים עם המוסכניק חשוב מאד לעיין במדריך השימוש של הרכב כדי לדעת מה היא רמת האיכות הנדרשת על-ידי יצרנית הרכב למנוע המסוים שבו מדובר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שמן סינטטי או מינרלי? כמה זה באמת חשוב?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.