• Ad
  • מה זה משנה קדימה או אחורה במשאית אוטונומית?

    קומאצו מציגה: משאית אוטונומית שלא מבחינה בין כיווני הנסיעה מפני שאין לה עמדת נהג
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אילוסטרציות: קומאצו

    מכונית אוטונומית היא בעצם רובוט.
    את האמת העירומה הזאת, שצפויה להפוך לחלק מן החיים על פני האדמה בתוך עשור אחד בלבד, הדגימה השבוע חברת קומאצו היפנית אשר הציגה משאית מכרות רובוטית חדשה בתערוכת ציוד המכרות MINExpo INTERNATIONAL בלאס וגאס, ארה"ב.

     

    קומאצו משאית אוטונומית 004

     

    קומאצו היא חברת ענק שמתמחה בייצור של ציוד מכני הנדסי, מכונות כבישה ענקיות לתעשייה, מכונות כריית מנהרות, ציוד מיחזור, מנועי דיזל ומנועים הידראוליים ועוד.

    כבר החל בשנת 2008 החלה קומאצו לשווק משאיות ענק חצי אוטונומיות שפועלות בעיקר במכרות בצ'ילה ובאוסטרליה, ומאז שינעו אלה במצטבר יותר ממיליארד טונות של חומר.

    עבודה במכרות היא מצד אחת תובענית במידה יוצאת דופן היות שכלי רכב חייבים להתמודד עם תנאים קשים של פני קרקע משתנים, מזג אוויר קשה, ונשיאת כמויות עצומות של חומר – אבל מצד שני זאת סביבה אידאלית לניסויים בכלי רכב אוטונומיים היות שניתן לבודד בתוכה שטחים מוגדרים לרכב תפעולי.

    היצירה החדשה של קומאצו – אשר לפי שעה מודגמת משום מה רק באילוסטרציה גרפית ולא בצילומים של מכונה עובדת (למרות שהמשאית עצמה הוצגה בתערוכה) – לוקחת את רעיון כלי הרכב האוטונומי לקיצוניות הרחוקה ביותר עד עתה: אם הוא לא צריך להיות מאוייש על-ידי נהג הרי שאין גם צורך בתא נהג, בהגה או בדוושות, ואם אין נהג ותא נהג מי יכול לומר האם משאית כזאת נוסעת קדימה או אחורה?

     

    קומאצו משאית אוטונומית 006

     

    משאית הרכינה (Dump truck) שהציגה קומאצו עושה בדיוק את מה שעושה כל משאית רכינה גדולה במכרות: משנעת כמויות עצומות של חומר (230 טונות במקרה הזה) ממקום אחד לאחר, ואז שופכת אותו בנקודת היעד.
    אלא שבעוד שמשאיות קונבנציונליות חייבות להסתובב בנקודת ההטענה, כדי שהנהג יוכל לראות את הדרך שעליה הוא נוהג, אם אין נהג הוא גם לא צריך לראות ואם אין מי שצריך לראות אין גם צורך להסתובב…

     

    קומאצו משאית אוטונומית 008

     

    ואכן, כפי שמדגימה האילוסטרציה, המשאית האוטונומית החדשה מגיעה לנקודת ההטענה שבה מועמס עליה החומר (עדיין באמצעות מפעיל אנושי…), וכאשר היא עמוסה היא פשוט חוזרת כלעומת שבאה, בלי להסתובב.
    הדגם הזה עדיין צריך להסתובב בנקודות פריקה מסוימות – היות שהטיית הארגז לצורך הפריקה מבוצעת רק לכיוון אחד (דבר שעשוי להיפתר בעתיד באמצעות תכנון אחר, מן הסתם), אולם צמצום הצורך בתמרונים בשטח העבודה חוסך הרבה זמן, אנרגיה ובלאי במהלך העבודה.

     

     

    כמו משאיות רכינה עצומות אחרות גם זאת מונעת באמצעות מערכת חשמלית-הידראולית שמוזנת על-ידי גנרטור ענק (מנוע דיזל), והמשאית החדשה של קומאצו מתוכננת כך שהיא מסוגלת לבצע רגנרציה של אנרגיה כאשר היא יורדת במדרון, כמו במערכות היברידיות רבות. בנוסף היא מציעה מערכת שמחלקת את העומס בין ארבעת הגלגלים וכן היגוי לארבעת הגלגלים.

     

    קומאצו משאית אוטונומית 009

     

    המשקל הכולל של המשאית האוטונומית של קומאצו הוא 416 טונות והיא מסוגלת לשאת, כאמור, 230 טונות של מטען, המנוע שלה מפיק הספק חשמלי ששקול ל-2700 כוחות סוס, המהירות המרבית שלה היא 64 קמ"ש, האורך הכולל או 15 מטרים והרוחב שלה – 8.5 מטרים.

    מעבר לפה הפעור שאיתו אנחנו נשארים לנוכח המפלץ הרובוטי הענק הזה, הוא גם מעלה מחשבות בנוגע לכל מיני שינויים שאליהם נצטרך להתרגל ביום שבו מכונית אוטונומית תייתר הרבה דברים בסביבה המוכרת לנו כיום – גם בתוך המכונית וגם מחוצה לה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.