• Ad
  • דיזלגייט מכה שנית: פרדיננד פייש עוזב את פולקסווגן

    האם הסינים יקנו את חלקה של משפחת פורשה, אשר שולטת בפולקסווגן מאז היווסדה?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הצהרה שפרסמה ביום שישי חברת האחזקות פורשה SE, אשר שולטת ב-52% מזכויות ההצבעה בדירקטוריון קבוצת פולקסווגן, מאשרת דיווחים שונים בתקשורת הגרמנית לגבי רעידת אדמה נוספת שצפויה בחברה: פרדיננד פייש, נכדו של האיש שעל שמו נקראת פורשה, צפוי למכור בקרוב את מניותיו שערכן נאמד בכ-1.2 מיליארד דולר.

     

     

    פייש מחזיק בכ-14.7% מן הבעלות בחברה המשפחתית פורשה SE שבאמצעותה שלטו משפחות פורשה-פייש במידה רבה בהחלטות אסטרטגיות הרות גורל של יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם כיום, והוא עשוי לפרוש ממנה בגלל סכסוך משפחתי שהוא בין התורמים לו.

    פורשה SE נוסדה בשנת 1931 על-ידי סבו של פייש, פרדיננד פורשה, אשר תכנן את המכונית שמוכרת כ"חיפושית" של פולקסווגן בהתאם לחזון הנאצי ערב מלחמת העולם השנייה. המבנה הנוכחי של החברה נוצר בין השנים 2007-2012 והיא מחזיקה כיום בכ-31.5% מן הבעלות וברוב זכויות ההצבעה בקבוצת פולקסווגן.

    פייש, אחד מעשירי אוסטריה, נחשב לאחת הדמויות החזקות והמשפיעות בתעשיית הרכב.
    פייש ניהל את אאודי והפך אותה מיצרנית של מכוניות גדולות אך משעממות לאחת משלוש יצרניות היקרה הגדולות בגרמניה ובעולם, ומשנת 1993 ניהל את קבוצת פולקסווגן ויצא למסע רכש חסר תקדים שבמהלכו השלימה החברה את רכישת הבעלות בסקודה ורכשה את בנטלי, בוגאטי, למבורגיני, מאן, סקניה, דוקאטי ועוד.

     

     

    בעשור האחרון היה פייש מעורב בשתי פרשות משמעותיות בניהול החברה: ניסיון כושל של פורשה להשתלט השתלטות עויינת על פולקסווגן בשנת 2009 (שבסופו קרה ההיפך – פולקסווגן השתלטה על פורשה בשנת 2012), וניסיון כושל אחר להדיח את מרטין וינטרקון, מנכ"ל פולקסווגן שאותו, במקור, מינה פייש. לאחר ניסיון זה, באפריל 2015, נאלץ פייש לפרוש מראשות דירקטוריון הקבוצה ובתוך כדי כך החל להיחשף סכסוך משפחתי לא פשוט.

    על-פי דיווחים בתקשורת הגרמנית מה שמכניס את פייש לפינה וככל הנראה מאלץ אותו למכור את מניותיו בחברה היא הטענה שלו – אשר מוכחשת על-ידי פולקסווגן, לפיה מרטין וינטרקורן דיווח לדירקטוריון החברה על חקירת 'דיזלגייט' כחצי שנה לפני התפוצצות הפרשה.

    סיכום ניסיון ההשתלטות של פורשה על פולקסווגן יצר מצב שבו למשפחה יש, כאמור, רוב בזכויות ההצבעה וכמעט שליש מן הבעלות, אבל המבנה הנוכחי של מועצת המנהלים של קבוצת פולקסווגן מוגדר על-ידי אנליסטים שונים ככזה שלא מאפשר לו לנהל בחופשיות את החברה. שלושת הכוחות החזקים בדירקטוריון כעת הם משפחות פורשה-פייש, מדינת סכסוניה תחתית (שמחזיקה בכ-20% מן הבעלות), ונציגי האיגודים המקצועיים של העובדים.

    מכירת חלקה של המשפחה למשקיעים שאינם נתונים ללחץ פוליטי כזה או אחר, וגם לא לאילוצים משפחתיים, תדלל את השפעת המדינה והעובדים ותאפשר לפולקסווגן להתנהל מתוך שיקולים עסקיים חופשיים יותר – מה שעלול לפגוע בעובדים אבל (אולי) לשפר את כושר התחרותיות של הקבוצה.

    סביר להניח שמבין כל המשקיעים הפוטנציאלים מי שיש להם אינטרס ראשון במעלה לקנות את חלקה של המשפחה, ולשלם תמורתו פרמיה נדיבה ביחס למחיר השוק, הם השותפים של פולקסווגן לפעילויותיה בסין: שתי הענקיות המקומיות SAIC ו-FAW אשר נשלטות על-ידי הממשלות המקומיות ויכולות לגייס כל סכום שיידרש לצורך זה. בתסריט כזה ישימו הסינים רגל ביצרנית הרכב הגדולה בעולם וזאת לאחר שכבר הציבו את עצמם בוולוו, פיג'ו-סיטרואן-אופל, קבוצת רובר ועוד.

    פייש לא יכול אמנם למכור את מניותיו בשוק החופשי ללא כל מגבלה היות שלמשפחתו יש זכות סירוב ראשונה, אולם לא סביר שהמשפחה תוכל לגייס סכומי כסף דומים לאלה שהסינים יכולים לשים על השולחן.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.