• Ad
  • רשות זכויות היוצרים האמריקאית דחתה את דרישת יצרניות הרכב לאסור שינויים במערכת הניהול בכלי רכב, ולקבוע שפעולה כזאת פוגעת בקניין הרוחני שלהן. הדרישה נדחתה, אבל נראה שהמילה האחרונה בנושא טרם נאמרה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    tunedigפעם, כדי לשפר את ביצועי המנוע היה צורך ללכלך את הידיים, להבין במכונאות ולהשקיע לא מעט כסף בשדרוג הקרבורטורים, גלי הזיזים ומערכת הפליטה, וכל זאת רק כדי לחלץ כמה סוסים נוספים מהמנוע.

    בעידן המודרני הפך שיפור ביצועי המנוע לדבר הרבה יותר פשוט: בעזרת מעט מידע מהאינטרנט, וחיבור של לפטופ למחשב ניהול המנוע, אפשר לבצע בקלות שינויים בתוכנת ניהול המנוע (במיוחד במנועים מוגדשי טורבו) ולהעלות, לא פעם בעשרות אחוזים, את ההספק שלו.

    יצרניות הרכב מאוד לא אוהבות את ההתעסקות הזאת, ומזהירות ששינויים כאלה נוגדים את תנאי האחריות ועשויים להוביל לביטול שלה, אם כי לא מעט אנשים לא ממש מתרגשים מהאיום הזה.

    על אף שהשכל הישר אומר שכל אחד יכול לעשות כטוב בעיניו ברכב שרכש במיטב כספו, מסתבר שכמה יצרניות רכב סבורות שלפחות כמה מן החלקים ומן המערכות שהן מתקינות בכלי הרכב הם למעשה שלהם, ולכן אסור לבעל הרכב לגעת בהם.

    באפריל השנה פנו מספר יצרניות רכב מובילות, בהן טויוטה, ג'נרל מוטורס ופורד, אל רשות זכויות היוצרים האמריקאית בטענה ששינויים בתוכנות הניהול של המנוע, שמבוצעים על ידי אדם שאינו מורשה על ידן חייבים להיות אסורים בחוק, וזאת בהתאם לתקנות זכויות חוקי היוצרים משנת 1998 – Digital Millennium Copyright Act – כדי להתמודד עם הפרות זכויות יוצרים בעידן הדיגיטלי.

    לטענת יצרניות הרכב, שינויי תוכנה פוגעים בקניין הרוחני שלהן ובבעלותן על התוכנה. ממש כמו שאסור להפיץ באופן פיראטי את הפרק האחרון של "משחקי הכס", את הדיסק החדש של ריהאנה, או עותק של "חלונות", כך, לטענתן, אסור לגעת גם בתוכנה שהן מתקינות במכונית.

    545454454

    לטענת היצרניות, מכוניות מודרניות כוללות עשרות מערכות בקרה אלקטרוניות שכוילו בקפידה כדי לעמוד בדרישות רגולטוריות בתחומים כמו פליטת מזהמים, צריכת דלק ואף בטיחות, ובימינו, מעבר לבקרה על פעולת המנוע, אחריות גם על מכלולים כמו מערכת בקרת היציבות, ההגה, הבלמים ואף על מערכות בטיחות מתקדמות יותר עם מאפיינים של שליטה אוטונומית ברכב דוגמת מערכת בלימה אוטומטית, בקרת סטייה מנתיב ובקרת שיוט אקטיבית שכל מיני שינויים ב'התאמה אישית' שמשפרי רכב עושים עשויים לשבש את פעולתן, לגרום לרכבים לא לעמוד בדרישות החוק ואף להיות מסוכנים לשימוש.


    האם באמת אפשר לסמוך על החבר'ה האלה שמתעסקים עם כל מערכות הרכב?

    בסופו של יום, לאחר שנשמעו טענות יצרניות הרכב, פסק משרד זכויות היוצרים האמריקאי שבעוד ששינויים במערכות המדיה המתקדמות ברכבים מודרניים תואמים לרוח תקנת DMCA, ועל כן הן מוגנות בזכויות יוצרים שאוסרות על רוכשי מכוניות לשנות אותן – שינוי מפת מערכות ניהול המנוע ברכב לא נחשב לפגיעה אסורה בקניין רוחני. אשר על כן, לפחות בכל הקשור לזכויות יוצרים, ממש אין שום בעיה חוקית לשנות מערכות אלו.

    עם זאת, עושה רושם שהמילה האחרונה בנושא לא נאמרה, ויצרניות הרכב פנו כבר לבית הנבחרים האמריקאי כדי שיורה על איסור לבצע כל שינוי במערכות הניהול של הרכב לכל מי שלא הוסמך לכך.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ארצות הברית: יצרניות הרכב כשלו בניסיון לאסור שיפורי רכב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.