• Ad
  • איך תדע אם למכונית שלך מותר לגרור?

    משרד התחבורה לא מפרסם את רשימת דגמי המכוניות שנאסר לחבר אליהן וו גרירה. רוכשי מכוניות יגלו רק לפי רישיון הרכב אם מותר להם לגרור עגלה לפעילויות פנאי ועבודה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרדי התחבורה והגנת הסביבה מחייבים את יבואני הרכב לפרסם בפרסומים שלהם כל מיני דברים חשובים כמו את קבוצת זיהום האוויר שהמכונית כלולה בה, או את תצרוכת הדלק שלה בעיר ומחוץ לעיר, אבל משרד התחבורה לא דורש מהם להציג באופן מסודר האם מותר למכונית מסוימת לגרור או לא.
    גרירה על ידי מכונית 003

     

    משרד התחבורה גם לא מפרסם באתר האינטרנט שלו את רשימת המכוניות שנאסר לחבר אליהן וו גרירה, והתוצאה היא שמי שעוסק בפעילויות ספורטיביות וזקוק להוביל ציוד, או מי שמבקש לחבר למכוניתו עגלה כדי לשאת ציוד לעבודה – עלול לגלות רק לאחר שכבר רכש מכונית שנאסר עליו לחבר אליה וו גרירה.

    זה בדיוק מה שקרה לד.ש, אשר רכש לאחרונה מכונית מסוג הונדה ג'אז היברידית, וביקש להתקין בה וו גרירה כדי לחבר אליה עגלה לנשיאת אופניים.

    כאשר ד.ש. ניגש אל בית מלאכה שמתמחה בהתקנת ווי גרירה נאמר לו שבדגם הספציפי שלו – ג'אז היברידית – הדבר אסור, ובעל בית העסק אף הפנה אותו אל רישיון הרכב שבו הדבר מצוין – אם כי רק בסעיף נסתר ובשולי הדף.

    היות שמידע אודות איסור להתקנת וו גרירה לא חייב להיות מפורסם במפרט שמציגים היבואנים באולמות התצוגה שלהם – אפשר להניח שגם אנשי המכירות באולמות לא ימסרו אותו ללקוחות, ולא בגלל שהם לא רוצים אלא בסבירות רבה מפני שהם פשוט לא יודעים אודות המגבלה הזאת.

    ד.ש, למשל, עוסק ברכיבת אופניים ספורטיבית, ונוהג לגרור את זוגות האופניים שלו באמצעות עגלה מיוחדת. כאשר הוא רכש את הג'אז ההיברידית לא נאמר לו באולם שדגם זה לא יכול לגרור – וזה גם לא צוין במפרט שקיבל בעת הרכישה. בדיעבד, רק לאחר שבחן את רישיון הרכב, ולאחר שקיבל את המכונית, הוא יכול היה לדעת אודות המגבלה.

    בעל בית המלאכה שאליו פנה ד.ש. לצורך התקנת וו הגרירה סבר, בטעות כך מסתבר, שהסיבה לאיסור היא היותה של המכונית היברידית, שהרי אותו דגם ממש – עם הנעת בנזין רגילה, רשאי לגרור ומותר לחבר אליו וו גרירה.

     

    גרירה על ידי מכונית 004

     

    כדי לבדוק את הסוגיה פנינו אל דובר משרד התחבורה וזו התשובה שקיבלנו: "אישור גרירה ניתן על ידי יצרן הרכב ומופיע בתעודת WVTA ונרשם בהוראת הרישום. אין למשרד התחבורה שיקול דעת בנושא. אין קשר לרכב היברידי. אין הגבלות מיוחדות לרכבים אלה… יתכן והרכב לא תוכנן על ידי היצרן לגרירה… את הבנת שיקול הדעת בנושא זה ניתן לפנות ליצרן באמצעות יבואן הרכב".

    לנוכח זאת פנינו אל חברת 'מאיר', יבואנית הונדה לישראל, וההסבר שקיבלנו מהם הוא: "הנחיה שנוגעת לאיסור התקנת וו גרירה בחלקו האחורי של הרכב הינה הנחיה של היצרן, והיא תקפה לדגמי ג'אז ההיברידיים וכן לדגמים הספורטיביים של הונדה, S2000 ו-Type R בלבד.
    אופן התכנון של רכבים נמוכים אלה, כמו גם השימוש בחומרים קלים (בשל היותם רכבים ספורטיביים) אינו מאפשר שימוש בוו גרירה בחלקם האחורי שכן וו הגרירה עלול ליצור עומס מוגבר על המערכת, ובמקרה של ג'אז ההיברידית אף להשפיע על אורך חיי הסוללה".

    לאור תשובה זאת רצינו לבדוק האם כלי רכב היברידיים מהווים "קבוצת סיכון" מיוחדת בנושא גרירה, כלומר אם יש קשר בין היותם היברידיים לבין איסור ההתקנה של ווי גרירה, ולכן פנינו אל היבואנית המתחרה – יוניון מוטורס, שמייבאת את טויוטה.

    טויוטה שולטת במידה ניכרת בשוק ההיברידיות בישראל, בעיקר בזכות פריוס, אוריס ויאריס ההיברידיות, לכן שאלנו אותם האם גם בדגמים ההיברידים שלהם אסור להתקין וו גרירה.

    מ'יוניון מוטורס' נמסר לנו: "הגדרת כושר גרירה לנגרר עם או ללא בלמים מבוצעת על ידי היצרן בהתאם לתכנון ההנדסי של הרכב.
    ככל שידוע לנו משרד התחבורה לא מטיל מגבלות בהקשר זה, ולאחרונה אף ביצע התאמה בין נוסחאות חישוב המשקל המותר לגרירה בישראל לזה שהוגדר במקור ע"י היצרנים. ככל שקיימת מגבלה היא כנראה מגיעה מצד יצרן הרכב. באחרונה הושק בישראל הדור הרביעי של פריוס, וזהו הרכב ההיברידי הראשון מבית טויוטה שמוגדר לו כושר גרירה של 725 ק"ג".

    כעת, כאשר התמונה החלה להתבהר (היצרן קובע את המגבלות, חבל רק שהוא לא טורח לפרסם אותן…) פנינו שוב אל משרד התחבורה וביקשנו לקבל את רשימת הדגמים שבהם אסור להתקין וו גרירה (נתון שמופיע ברישיון הרכב ולכן אמור להיות נגיש לאנשי משרד התחבורה).

    לצערנו, למרות פניות חוזרות ונשנות לא הצלחנו לקבל את הרשימה, וכאמור היא גם לא מפורסמת באופן פומבי באתר האינטרנט של המשרד או בכל דרך אחרת.

    עצתנו, לכן, לכל מי שזקוק לגרירת עגלה או לחיבור של וו גרירה לרכב: לפני שרוכשים מכונית – חדשה או משומשת – כדאי מאוד לבדוק מול המערך הטכני של היבואן (או ברישיון הרכב במקרה של מכונית משומשת) האם קיימת מגבלת גרירה כלשהי ואיסור של התקנת וו גרירה, וזאת כדי להימנע ממפח נפש לאחר הרכישה.

     

    גרירה על ידי מכונית 005

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.