• Ad
  • המלך מת, יחי המלך החדש! קיה ספורטאז' החדש במבחן

    אחרי שהפתיע את שוק הרכב הישראלי בשנת 2015 והיה לג'יפון הנמכר ביותר אצלנו - הספורטאז' של קיה התחדש ונחת כאן בדורו הרביעי. יצאנו לבחון האם גם כעת הוא ישמור את קיה בצמרת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לא צריכים להיות מומחים גדולים ברכב כדי להבין שיותר ויותר רוכשי מכוניות מאסו בשנים האחרונות בסדאן הקלאסיות והחליטו לעלות כמה סנטימטרים כלפי מעלה, לקוקפיט של רכב פנאי בניחוח שטח.
    השינוי התחיל בפרימיום עם רכבי פנאי מגודלים שהחליפו את מכוניות הסאלון והמשיך לנישת המנהלים שכמעט וחוסלה לטובת הקרוסאוברים.
    עם זאת, עד לפני שנה ולנוכח מחירי הרכב הגבוהים בישראל, לקוחות שהיו מצוידים בתקציב המספיק למכונית משפחתית קומפקטית נאלצו לוותר על חלום "על הגובה", או להסתפק בג'יפונים קטנים ופחות מרווחים באופן משמעותי, כלים נחותים במרבית הסעיפים מהמכוניות המשפחתיות הקלאסיות.

    כל זה השתנה בפברואר שעבר, כאשר בארץ הקודש נחתה פצצה בדמות גרסת 1.6 ליטר לספורטאז' של קיה, ושינתה את המשוואה מקצה לקצה.
    ספורטאז' המוזל הציע, בתמורה ל"מחיר משפחתי", רכב שהעניק את פוזת הישיבה הנחשקת על הגובה, וגם נראה מצוין, הציע מרחב פנים נדיב מזה של רוב המשפחתיות, כלל אבזור ראוי וביצועים מספקים בהחלט.

    עוד ב-TheCar:
    מבחן דרכים: יונדאי טוסון 2016
    קיה ספורטאז' החדש בישראל, החל מ-138 אלף שקלים
    מיצובישי אאוטלנדר המחודש בישראל: החל מ-155 אלף ש"ח

    ההצלחה הייתה מיידית. עד לסוף 2015 עלו על כבישינו כמעט 11 אלף ספורטאז'ים, ואפשר להניח שאם השיווק היה מתחיל חודש מוקדם יותר היה ספורטאז' מדיח את אחותו הקטנטנה, פיקנטו, ומתמקם בצמרת שוק הרכב הישראלי בשנת השיא שלו.

     

    SMALL_קיה ספורטאז' צלם נעם וינד _007

     

    יבואנים מתחרים נדרשו למספר חודשים טובים כדי לצאת מההלם ולחשב מסלול מחדש. לקראת סוף השנה הצטרפו אל הסגמנט החדש שנוצר כאן גם כלי רכב נוספים – ראש וראשון בהם אחיו של ספורטאז' – יונדאי טוסון החדש, וגם מתחרים ותיקים יותר, החל ב-3008 של פיג'ו ועד לקשקאי של ניסאן, ואלה קיבלו עדכון מחירים חד כלפי מטה כדי לשמור על רלוונטיות.

    הצל היחיד שריחף לאורך כל השנה האחרונה מעל לאידיליה החביבה של ספורטאז' נבע מן הידיעה שמדובר בכלי שגומא את הקילומטרים האחרונים שלו לקראת החלפת הדגם, חמש שנים לאחר השקתו, והחשש שהמחיר המעולה "נתפר" במיוחד עבור דגם יוצא אבל לא יחזיק מעמד עם הדגם החדש שנחשף בספטמבר בתערוכת פרנקפורט.

    השבוע, עם חשיפתו בישראל של ספורטאז' החדש כמעט במקביל להשקתו באירופה, נשמעה צפירת הרגעה בגזרה הזאת: במהלך ההשקה בישראל ונסיעת המבחן הראשונה חשפה יבואנית קיה גם את תג המחיר החדש, אשר עומד על 137,900 שקלים לגרסת ה-1.6 ליטר, רק כ-4,000 ש"ח יותר מאשר מחיר המחירון המעודכן האחרון של הדגם היוצא.

    השאלה הבאה שנותרה פתוחה היא האם יש לספורטאג' החדש את מה שנדרש כדי לשמור על מעמדו בסגמנט הבוער של קרוס-אוברים בגודל בינוני גם בשנת 2016? יצאנו לבדוק.

     

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ017

     

    מתרשמים

    SMALL_קיה ספורטאז' צלם נעם וינד _014העיצוב היה ללא ספק אחד הקלפים החזקים של ספורטאז' היוצא, עם קווים פרי מכחולו של מעצב הרכב פיטר שרייר אשר יצרו שילוב מושלם בין כוחניות, אלגנטיות וסקסיות – כל זאת מבלי שהפך למצועצע או למתריס מדי כלפי הסביבה.

    מזוויות מסוימות הספורטאז' החדש בהחלט מזכיר את הדור היוצא, אך בניגוד לנהוג בשנים האחרונות אצל יותר מדי יצרני רכב, ממש לא צריך זכוכית מגדלת כדי לזהות שמדובר במכונית חדשה.

    הצדודית כוללת בתי גלגל מעט תפוחים יותר, גגון מסילות שנוסף כעת גם לגרסת הבסיס, חלונות כהים בדלתות האחוריות וחישוקים (בהתאם לגרסה) בעיצובים נאים מבעבר.
    האחוריים מציגים מראה יותר אלגנטי עם פנסים צרים, ספוילר בולט בקצה הגג וחלוקה גרפית שונה של דלת תא המטען, אולם אין ספק שהשינוי העיצובי המשמעותי ביותר ניכר בחזית הרכב שכוללת פנסים צרים המשוכים לאחור וממוקמים בנפרד מהסבכה, אשר יחד עם קימורי מכסה תא המנוע מזכירים מאוד, ככל הנראה לא במקרה, את הפרונט של הפורשה קאיין.
    הסבכה הקדמית, אולי גם בהשראת הקאיין, תפחה למימדים עצומים ובמקביל קיבלה את תצורת אף הנמר המאפיינת את רכבי קיה בשנים האחרונות.
    בסך התוצאה הכללית מוצלחת וגם בדורו החדש הספורטאז' הוא בהחלט רכב פנאי מרשים ונאה, אך לפחות לטעמנו הפרונט מעט מסורבל ופחות מוצלח מזה של הדור היוצא.

     

    קיה ספורטאז' 2016. צילום: רונן טופלברג

    תא הנוסעים רושם קפיצת מדרגה של ממש בכל התחומים – מהעיצוב דרך איכות החומרים ועד למרווח ולאבזור, ובניגוד לעבר כעת הרוכשים לא יצטרכו להתרגל לפרדוקס שנוצר בין מכונית שנראית מיליון דולר מבחוץ אך מרגישה "ליסינג" מבפנים.
    אמנם בגרסת ה-1.6 אורבן  דיפוני הדלתות ופקדי המיזוג לא מושלמים, וגם מושב הנוסע נטול כיוון גובה (שוב, רק בגרסת 'אורבן') אבל מעבר לכך באמת שאין תלונות.
    המושבים הקדמיים נוחים ונאים, המושב האחורי שופר, במיוחד עבור היושבים בעמדה האמצעית, והוא כולל כעת גם אפשרות לכיוון זווית המסעד. יחד עם תוספת של 3 סנטימטרים לבסיס הגלגלים, ופתח מיזוג אוויר אחורי, אפשר לקבוע שתנאי המחיה בחלק האחורי השתדרגו מאוד.
    בגזרת האבזור כולל המפרט מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד (מוצלחת למדי באופן יחסי למערכות בהתקנה מקומית) שכוללת ניווט waze, קישוריות לכל סוגי הנגנים והמכשירים הסלולריים, מצלמת רוורס, נגן דיסקים, שליטה מההגה וסאונד מפתיע לטובה.
    כמו כן יש לציין את המראות המתקפלות חשמלית ואת מחשב הדרך המשוכלל.

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ005רמות הגימור הגבוהות יותר כוללות גם חלון גג פנורמי, ריפודי עור, אפשרות לגימור דו גווני, בקרת אקלים מפוצלת, דיפוני דלתות משופרים ועיטורים בשחור פיאנו.
    עם זאת, הבשורה החשובה ביותר של הספורטאז' לכלל השוק המקומי היא בתחום הבטיחות. בכל הגרסאות, ובכל רמות האבזור, יהנו הרוכשים ראשית לכל ממערכות ייחודיות של התראה מפני התנגשות, בקרה אקטיבית לסטיה מנתיב הנסיעה (LKAS, אשר מבצעת תיקונים עצמאיים ומסוגלת לשמור על הרכב בתוך נתיב הנסיעה), ומערכת בלימת חירום (AEB) אשר מזהה גם הולכי רגל ובולמת עצמאית את המכונית כדי למנוע תאונה במהירויות של עד 70 קמ"ש. מערכת זאת גם מצמצמת נזקים במהירויות גבוהות יותר, שבהן התאונה בלתי נמנעת. בנוסף מוצעים גם חיישני לחץ אוויר בצמיגים ועמעום אוטומטי של האורות הגבוהים בעת נהיגה לילית כאשר המערכת מזהה כלי רכב ממול. כל אלה מסתכמים למערך אבזור בטיחות ברמה גבוהה בהרבה מכל מה שמוצע כיום בכל כלי הרכב בטווח המחירים הזה, וכדי לקבל אותו – אפילו כאופציה, נדרשים 50-60 אלף ש"ח נוספים.

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ008באגף יחידות ההינע יש פחות חידושים: המנוע של גרסת ה-1.6 האטמוספרית של רכב המבחן, שככל הנראה תהיה הפופולרית ביותר ובהפרש ניכר מהאחרות, זהה כמעט לחלוטין לזה של הדור היוצא ומציע הספק של 132 כ"ס, אך לטענת קיה כיול מחדש של תוכנת הניהול לצורך התאמה לתקני יורו 6 הביא לשיפור של צריכת הדלק ולדירוג ירוק טוב מבעבר (קבוצה 12 במקום 15 עד כה).
    המנוע משודך כמו בעבר לגיר 6 הילוכים אוטומטי פלנטרי המניע את הגלגלים הקדמיים.

    לבד מגרסת ה-1.6, הספורטאז' מוצע גם עם מנוע 2.0 ליטרים המפיק 155 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית והנעה קדמית ובמגוון רמות גימור וגם בגרסת הנעה כפולה עם מנוע 1.6 טורבו המפיק 177 כ"ס ותיבת הילוכים כפולת מצמדים.

    נוהגים

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ001כבר כעבור מטרים ספורים קל לחוש בשינויים בפעולת המתלים ובבידוד הרעשים יחסית לדור היוצא. אמנם לא מדובר במכונית שמעניקה חוויית נסיעה מרחפת ומעלימה לחלוטין את מחדלי האספלט הארץ ישראלי, אבל רמת השיכוך בהחלט טובה ולא תאתגר את חוליות הגב שלכם. רעשי רוח כמעט ולא נשמעים בשיוט מהיר בכביש בין עירוני וגם פעולת המנוע חרישית כל עוד לא מאמצים אותו.

    לא מדובר במכונית חורכת צמיגים, אך הזינוק מהמקום בהחלט משכנע בכל סטנדרט משפחתי.
    גם בתאוצות ביניים ובכבישים הררים הדחף מספק והגיר שממהר להחליף הילוכים מיטיב לנצל את מאגר הסוסים של המנוע עד תומו, עם זאת בטווח הפעולה העליון חסר מחץ ובכלל ניכר הבדל משמעותי אל מול מכוניות המצוידות במנועי טורבו מודרניים.

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ014

     

    ספורטאז', כאמור, מצויד בבקרה אקטיבית לסטייה מנתיב הפועלת היטב ומסוגלת לשמור על הנתיב ללא מגע בהגה (אל תנסו את זה בבית) גם בעקומות די משמעותיות. עם זאת, ההתערבות שלה בהגה מצריכה הסתגלות ויתכן שיהיו מי שיעדיפו להשתמש בה במצב פסיבי – התראה ויזואלית וקולית ללא תיקוני הגה.
    מסיבות ברורות לא בחנו את יעילותה של מערכת הבלימה האוטונומית במצבי חירום, אך ניתן לציין שמערכת התרעת ההתנגשות הפסיבית הרבה פחות היסטרית ולא מעצבנת בפעילותה כמו מערכות דוגמת מוביל איי בהתקנה מקומית.

    רמת האחיזה שהספורטאז' מציע טובה וגבוהה בהרבה ממה שרוב הלקוחות אי פעם יעזו לנסות ובשילוב זוויות גלגול מתונות הספורטאז' מעניק תחושת ביטחון טובה לאוחז בהגה.
    ההגה עצמו די מדויק אבל מנותק מדי וגם הבלמים, שאמנם עוצרים היטב, מרגישים מעט ספוגיים תחת עומס משמעותי.

    לספורטאז' יצא בדורו הקודם שם של שתיין דלק, אך בפועל בתנאי שימוש ממוצעים הוא רשם נתון לא מבריק אך סביר לחלוטין של בין 10-11 קילומטרים לליטר.
    הספורטאז' החדש מציג שיפור קל גם בסעיף זה ובמבחן רשמנו ממוצע של 12 קילומטרים לליטר.

     

     

    מסכמים

    SMALL_קיה ספורטאז' צלם נעם וינד _002ספורטאז' החדש יקר בכ-4,000 שקלים לעומת הדור הקודם, ולמרות שעם תג מחיר של 138 אלף שקלים הוא עדיין הג'יפון בגודל בינוני הזול בישראל – כעת נמצאים מתחרים קרובים אליו, לכן אין ספק שבשנת 2016 תהיה התחרות קשה מבעבר.

    לזכות הספורטאז' מערך בטיחות אקטיבית מתקדם שלא קיים באף רכב המשווק בארץ בטווחי המחירים האלה, ועל אף שבאולם התצוגה זה אולי פחות עושה רושם מריפודי עור או חלון בגג, ההחלטה האסטרטגית לשלב מערכות מקוריות מתקדמות שכאלו ברכב מוביל בשוק המקומי היא מהלך משמעותי שככל הנראה ימשוך את המתחרים בעקבותיו ויביא לשדרוג של רמת הבטיחות של כלי הרכב הנעים על הכבישים בישראל.

    בסיכומו של יום מציג ספורטאז' החדש שיפור בכל תחום אל מול קודמו, לא דורש פשרות אל מול אופציות משפחתיות מסורתיות, ומציע חבילה מגובשת וחפה מחסרונות משמעותיים.

    אין לנו סגולות נבואיות אמנם, אבל לא יהיה מוגזם להעריך שהספורטאז' החדש ישחזר את הצלחת קודמו ואף יעלה עליה.

    צילומים: נעם וינד

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ020

    SMALL_קיה ספורטאז' צלם נעם וינד _004

    SMALL_KIA SPORTAGE BY NOAM WINDֹ015

     

    SMALL_קיה ספורטאז' צלם נעם וינד _013

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.